BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezen múlhat a Nissan és a Honda túlélése, akár még a BYD-t is legyűrhetik a fúzióval

Szenvednek a japán autógyártók Kínában, amelyek egyre inkább kiszorulnak a világ második legnagyobb gazdaságának piacáról. Ezen a helyzeten változtatna a Nissan és a Honda egyesülése, amely akár a nagy rivális, Toyotára nézve is veszélyt jelenthez.

A Honda és Nissan küszöbön álló egyesülése a két küszködő japán márka számára lehetővé teheti, hogy felvegye a harcot a kínai BYD ellen, írja a Bloomberg.

Nissan
Ezen múlhat a Nissan és a Honda túlélése, akár még a BYD-t is legyűrhetik a fúzióval /Fotó: David Paul Morris / Bloomberg

A múlt héten közzétett értékesíti adatok szerint a Honda az év első 11 hónapjában 3,43 millió autót értékesített világszerte, a Nissan eközben pedig valamivel több mint 3 milliót adott el.

Kína legnagyobb autógyártója, a BYD ugyanebben az időszakban 3,76 millió járművet értesített, ami jól mutatja, hogy a Nissan és a Honda egyedül mennyire gyenge, de együtt talán van esélyük a küzdelemre.

A két japán márka nehezen tudja felvenni a versenyt a feltörekvő hazai autógyártókkal Kínában, amely tavaly megelőzte Japánt a világ legnagyobb autóexportőreként, és ez 2025-ben is így lesz. Emiatt a duó kénytelen volt a létszámleépítést végrehajtani és a termelését csökkenteni a távol-keleti országban, míg a Mitsubishi, amely szintén részt vehet a Honda-Nissan egyesülésben, szinte teljesen kivonult a világ legnagyobb autópiacáról.

Szenvednek a japán gyártók

A Honda kínai eladásai novemberben 28 százalékkal estek vissza a 2023-as év azonos hónapjához képest, míg a termelés 38 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A Nissan kínai eladásai pedig novemberben 15,1 százalékkal csökkentek, miközben a helyi termelés 26 százalékkal esett vissza.

Globálisan a Honda eladásai 6,7 százalékkal 324 504 darabra mérséklődtek a múlt hónapban, míg a termelés 20,4 százalékkal esett vissza. 

A Nissan sem mutat sokkal jobb formát: a globális eladásai novemberben 1,3 százalékkal 278 763 járműre csökkentek az előző év azonos időszakához képest, míg a termelés nagyobb, 14,3 százalékos visszaesést szenvedett el.

A Toyotának is feladja a leckét a fúzió

Ugyanakkor a Honda és a Nissan egyesülése nem csak a BYD-ra, hanem a Toyota számára is fenyegetést jelenthet. Novemberben globális eladásai elakadtak, mivel a gyenge kereslet a két üzemben történő termelés szüneteltetésével párosult.

A Toyota eladásai, beleértve a leányvállalatok, a Daihatsu és a Hino Motors márkákat is, a múlt hónapban 984 348 darabot tettek ki, ami 0,2 százalékos csökkenést jelent 2023 novemberéhez képest. A termelés 9,4 százalékkal, 966 921 darabra csökkent az előző évhez képest.

A Toyota üzletágát a Kínában helyben gyártott elektromos járművek, valamint az Egyesült Államokban a benzin-elektromos hibrid autókért folytatott intenzív verseny is megviseli. A Hondához és a Nissanhoz hasonlóan a Toyota délkelet-ázsiai piacokon való helytállását is folyamatosan erodálják a kínai versenytársak.

A problémák ellenére állja a sarat a Toyota

Általánosabban, az új autók iránti gyengébb globális keresletet is  súlyosbította a Toyota helyzetét, amit a Japánban és külföldön folyó hatósági vizsgálatok és visszahívások okoztak. Január és november között Japánban 7,3 százalékkal, Kínában pedig 15,2 százalékkal csökkent a Toyota termelése, ami ismét kiemeli a növekvő versenyt Ázsia legnagyobb gazdaságában. A befektetők azonban nem törődtek bele a Toyota stagnáló eladásaiba, miután a Nikkei jelentése szerint a vállalat meg kívánja duplázni a tőkehozamra vonatkozó célkitűzését 20 százalékra. A Toyota saját tőkéjének megtérülése az elmúlt években 9 százalék és valamivel 16 százalék alatt mozgott. A Toyota részvényei 4,4 százalékkal emelkedtek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.