Jövőre is velünk maradhatnak a szankciók
Csak idén három Oroszország elleni szankciós csomagot fogadtak el az unió tagállamai, így összesen tizenöt alkalommal hoztak büntetőintézkedéseket az orosz-ukrán háború kitörése óta. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza az idei szankciós csomagok tartalmát illetően megkeresésünkre felidézte, a 13. szankciós csomagban egyrészt bővült a szankciós listára került magánszemélyek és cégek köre. A szankcióra kerülők köre a hadiiparból, a logisztikából, a jog területéről, illetve a gyermekek deportálásában résztvevők közül került ki – sorolta Regős Gábor. A szankciós csomag bevezetett további kereskedelmi korlátozásokat is, amelyek célja elsősorban a dróngyártás nehezítése volt - erre már korábban is volt szándék, úgy látszik, nem nagy sikerrel. Érdekesség, hogy itt olyan cégek működését is korlátozták, amelyek harmadik országokban (például Kínában vagy Szerbiában) működnek. Egészen pontosan a 27 szankcionált cégből 17 orosz, 4 kínai és 6 származik további nem EU-s országból – tette hozzá a vezető közgazdász.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
Júniusban fogadták el a 14. szankciós csomagot, ennek célja egyrészt a korábbi szankciók megkerülésének megnehezítése volt, másrészt pedig az orosz gazdaság több fontos szektorát (energiaipar, kereskedelem, pénzügy) célozták az intézkedések. A szankciós csomag a 13.-iknál jóval kiterjedtebb volt – hívta fel a figyelmet Regős Gábor. Az energiaipar kapcsán az orosz LNG-terminálok építéséhez szükséges technológia, illetve szolgáltatások nyújtásának tilalma, valamint az orosz LNG átrakodásának tilalma szerepelt a listán – tette hozzá.
A korábbi szankciók kijátszása kapcsán előírták, hogy az uniós cégeknek mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy a harmadik országokban működő leányvállalataik ne vegyenek részt a szankciók kijátszásában, illetve a harmadik országnak átadott know-how esetében biztosítani kell, hogy azt ne használják fel Oroszországnak szánt magas prioritású termékek gyártására. Júniusban szintén bővült a szankcionált személyek listája - ezúttal 116 fővel.
A pénzügyi szektort érintő intézkedések közül
- az Orosz Központi Bank által működtetett SWIFT-et helyettesítő SPFS rendszer használatát tiltják meg az Unióban működő bankoknak, továbbá az ezt a rendszert használó harmadik országbeli bankokkal is megtiltották a tranzakciókat.
- A kereskedelem területén kiterjesztették a kettős felhasználású termékekre vonatkozó exporttilalmat, valamint megerősítették a korábban bevezetett exporttilalmakat.
- Importoldalon megtiltották a hélium behozatalát, illetve finomították a gyémánt importjához kapcsolódó tilalmat.
Szigorították a légi, közúti és tengeri szállításhoz kapcsolódó szankciókat - 27 hajónak megtiltották a kikötőkhöz és azok szolgáltatásaihoz való hozzáférést. Született ebben a csomagban néhány további érdekes intézkedés is, mint például hogy Oroszországban élő, illetve orosz személyek számára nem adhatnak ki új védjegyeket és szabadalmakat, illetve hogy az EU-n belül működő pártok nem fogadhatnak el az orosz államtól és a hozzá kapcsolódó szervezetektől finanszírozást.
A nemrég elfogadott 15. szankciós csomag az orosz árnyékflottát és az Oroszországnak drónokat gyártó kínai cégeket célozza meg, ezen kívül további személyeket és szervezeteket vesznek fel a szankciós listára – ismertette Regős Gábor. Az időtartamokról elmondta, a szankciók legnagyobb részét jelenleg március közepéig tartják fent, akkor kell majd a meghosszabbításukról dönteni, a korábban bevezetett szankcióknál a határidő január 31.
Ez tehát már Trump elnöksége idejére esik. Kérdés, hogy ennyi idő alatt sikerül-e lezárni a háborút, illetve hogy ennek megtörténtét követően az EU biztosan megszünteti-e a szankciós csomagokat. Regős Gábor szerint várhatóan nem, sőt a mostani állapot szerint egyelőre valószínűbbnek tűnik, hogy akkor is kitart majd ezek, illetve a különböző támogatások mellett, ha netán az Egyesült Államok kiszáll ezekből.
A kérdés inkább az, lesznek-e ez esetben újabb szankciós csomagok:
időről időre belengetnek a régiónk számára jelentős kárt okozó ötleteket az energiaimport területén, de ez egyelőre inkább csak piaci bizonytalanságot okoz, mint tényleges hatást.