BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Franciaország nekiment az Apple-nek: rekordbírságot kapott reklámpiaci visszaélés miatt

Az App Tracking Transparency rendszere nem mindenkinek kedvezett: a francia versenyhatóság szerint az Apple megnehezítette a rivális cégek dolgát, miközben saját hirdetéseit nem korlátozta. Az Apple 150 millió eurós bírsága az első komoly retorzió az adatvédelmi szabályozás egyenlőtlensége miatt.

A francia versenyhatóság 150 millió eurós bírságot szabott ki az Apple-re, mivel a vállalat visszaélt piaci fölényével az App Store-on keresztüli reklámozás terén – közölte a hatóság hétfőn. A döntés egy, a digitális hirdetések világát felforgató adatvédelmi eszközhöz, az Apple App Tracking Transparency (ATT) rendszeréhez kapcsolódik.

Franciaország nekiment az Apple-nek: rekordbírságot kapott a reklámpiaci visszaélések miatt
Franciaország nekiment az Apple-nek: rekordbírságot kapott a reklámpiaci visszaélések miatt / Fotó: Anadolu via AFP

Az ATT 2021-es bevezetése óta lehetővé teszi az iPhone- és iPad-felhasználók számára, hogy eldöntsék, mely alkalmazások követhetik nyomon online tevékenységüket. A rendszer célja az adatvédelem erősítése volt, ugyanakkor több digitális hirdetési és alkalmazásfejlesztő cég – különösen a mobiljátékipar szereplői – szerint 

az Apple saját hirdetési megoldásainak kedvezett, míg a versenytársakat hátrányos helyzetbe hozta.

A francia versenyhatóság szerint az Apple nem nyújtott azonos feltételeket az ATT keretében: miközben a külső fejlesztőket szigorú szabályok korlátozták, a cég saját szolgáltatásai és hirdetési rendszere kivételt élvezett. A hatóság szerint ez torzította a versenyt, és nem volt kellően átlátható a felhasználók számára sem – írja a Reuters.

Benoit Coeuré, a francia versenyhatóság vezetője hangsúlyozta, hogy a döntés szakmai alapon született, és nem áll mögötte politikai nyomás. Mint mondta, nem tart attól, hogy az Egyesült Államok részéről bármiféle retorzió érné Franciaországot emiatt.

Az Apple értetlenül áll a döntés előtt

Az Apple közleményében csalódottságát fejezte ki a döntéssel kapcsolatban, ugyanakkor kiemelte: a hatóság nem kötelezte konkrét változtatásokra a vállalatot, csupán megállapította a szabálytalanságot, és kiszabta a pénzbírságot.

Ez az első alkalom, hogy egy nagy technológiai cég ekkora bírságot kap egy adatvédelmi eszköz alkalmazása miatt.

Az ügy újabb fejezetet nyit a digitális hirdetések és adatkezelés körüli globális vitákban, miközben az Apple továbbra is hangsúlyozza: elsődleges célja a felhasználók magánszférájának védelme.

Nemrég az EU is felszólított az Apple-t, hogy nyissa meg zárt ökoszisztémáját a riválisok előtt, és részletes útmutatót is biztosított ahhoz, hogy a vállalat ezt a blokk szabályaival összhangban tegye meg. Enélkül ugyanis az amerikai tech óriás súlyos bírságokra számíthat az EU-tól is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.