BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a Starbucks és a McDonald’s sincs biztonságban a kínaiaktól

Kiszorítják a nagy amerikai cégeket Délkelet-Ázsiából. A kínaiak étellel és itallal is terjesztik a befolyásukat a régióban.

Egyre nagyobb teret hódítanak Délkelet-Ázsiában a kínai élelmiszer- és italmárkák. A kínaiak alternatívát kínálnak a nagy amerikai hálózatok helyett és terjesztik Peking kereskedelmi és kulturális befolyását a szomszédos országokban.

Mixue Ice Cream & Tea global headquarters flagship store in Zhengzhou kínaiak
A kínaiak az étellel és az itallal kiszorítják az amerikaiakat Délkelet-Ázsiából / Fotó: Imaginechina via AFP

A Mixue Group kínai italgyártó lett az egységek számát tekintve a világ legnagyobb étteremhálózata, megelőzve a Starbucksot és a McDonald’st.

A vállalat, amelynek márkaneve kínaiul Mixue Bingcheng, magyarul „méz hó jégváros”, a régió édesszájúságát kihasználva 

megfizethető fagylalt-, kávé- és buboréktea-italokkal igyekszik tőkét kovácsolni.

„A közösségi médiában, például a TikTokon és más oldalakon is terjed a vicc, hogy bármelyik üres üzletház hamarosan Mixue-üzletté alakul” – nyilatkozta az AP amerikai hírügynökségnek egy indonéz fogyasztó, arra utalva, hogy a cégnek már több mint 2600 üzlete van az országban.

Az árakkal harcolnak a kínaiak a vevőkért

A kínaiak az árakkal hódítják meg a fogyasztókat: 

  • egy csésze barna cukros tejes tea harmadannyiba kerül, mint a rivális tajvani láncnál, 
  • a fagylalt is olcsóbb, mint a McDonald’sban.

A csoportnak szeptemberben már több mint 45 ezer üzlete volt, ebből negyvenezer Kínában. A kínai étteremláncok decemberig több mint hatezer egységet nyitottak Délkelet-Ázsiában, kétharmadát Indiában és Vietnámban, de sokat Szingapúrban és Malajziában is, ahol nagyszámú kínai népesség él.

Mixue Ice Cream & Tea global headquarters flagship store in Zhengzhou
A  Mixue kihasználja az édesszájúságot / Fotó: Imaginechina via AFP

Az italok és édességek mellett hódítanak a kínai ételeket, például halat kínálók is. A siker láttán nem meglepő, hogy 

a Mixue részvényeinek az ára megduplázódott a március 3-i tőzsdei bevezetés óta,

már 406 hongkongi dollárt (több mint 19 ezer forintot) ér.

A Mixue szinte minden üzlete franchise, amelyeket a vállalat lát el alapanyagokkal.

Nem türelmesek, gyorsan hódítanak

A terjeszkedő kínai vállalatok jól fel vannak szerelve, automatizálással növelik a hatékonyságukat, és jártasak az online marketingben – mondta a hírügynökségnek Li Csiang-kan, a szingapúri Momentum Works kutatóintézet vezérigazgatója. A nagy nyugati márkáknak néha sok időbe telik helyi partnereket találni és hosszú távú terveket kidolgozni. A kínai cégek „sokkal türelmetlenebbek”.

Mixue Ice Cream & Tea global headquarters flagship store in Zhengzhou
Olcsóbban kínálják a fagylaltot is / Fotó: Imaginechina via AFP

Gordon Mathews, a Hongkongi Kínai Egyetem antropológusprofesszora szerint a kínai élelmiszer- és italmárkák terjeszkedése része egy szélesebb trendnek, amelyben 

a kínai árukat már nem csupán olcsónak, hanem valódi értéknek tekintik.

A McDonald’s globális terjeszkedésének kulturális hatását felidézve Mathews elmondta, hogy amikor az 1990-es években meglátogatta az első üzletet Kantonban, az egyik eladó azt mondta neki: „Amerikába akarok menni.”

Ha a kínai élelmiszermárkák világszerte robbanásszerűen elterjednének, akkor talán ugyanilyen befolyást gyakorolnának, bár a hatás még nem látszik.

„Kínának valóban nehéz dolga van, ha a vonzóerő megszerzéséről van szó, de kiváló munkát végez a termékeivel” – tette hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.