BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tenger megrakott óriásait nehéz helyzetbe hozhatja Trump terve

Az elnök megadóztatná az amerikai kikötőkbe érkező, Kínában gyártott hajókat. Ez az iparág óriásait is nehéz helyzetbe hozná, hiszen egyre több a kínai óceánjáró a flottákban.

Donald Trump amerikai elnök világkereskedelem átalakításáról szőtt tervei a konténerhajók és a tengeri szállítmányozás piacát is célba vették. Az elnök ugyanis díjat vetne ki az Egyesült Államok kikötőibe érkező, kínai gyártású vagy kínai üzemeltetésű teherhajókra, méghozzá nem is kicsit, hanem legalább 1 millió dollárt kikötésenként.

A konténereket szállító óceánjárók bonyolítják a feldolgozóipari világkereskedelem 90 százalékát / Fotó: AFP

Az amerikai hajóépítés felpörgetését célzó intézkedés legfőbb vesztesei a nagy hajótársaságok lehetnek, melyek flottájában és rendelésállományában is előkelő helyen szerepelnek a kínai óceánjárók. A legnagyobb vállalkozások az iparágban így rövid idő alatt óriási költségeket halmozhatnak fel, ha nem tesznek rendkívüli lépéseket. A kínai cégek vannak a legrosszabb helyzetben, hiszen szinte teljes flottájuk hazai gyártású, de nincs könnyű dolga a két legnagyobb hajózási cégnek, az MSC- nek és az Maersknek sem, hiszen mind a két vállalat hajóinak mintegy negyede Kínában készült.

A cégek a kínai gyártásra fogadtak, most viszont pórul járhatnak

A rendelésállomány tekintetében azonban ennél sokkal rosszabb a helyzet, hiszen az MSC épülő konténerhajóinak 90, a Maers számára épülő járművek 70 százaléka kínai – írja a Bloomberg. Ráadásul a várakozások szerint a kikötési díj arányos lehet azzal, hogy az egyes társaságok mennyire függenek Kínától, így a helyzetük ezen hajók átvételével tovább romolhat.

Szakértők szerint azonban a hajótársaságok nem mondanak le a kínai óceánjárókról, így az elmúlt két hónapban az MSC, a CMA CGM és az Evergreen is adott le Kínában rendelést. Ugyanakkor 

egyes cégek igyekeznek átszervezni a hajóik útvonalát, és a Kínában gyártott hajókat más viszonylatokon üzemeltetni. 

A társaságok emellett próbálkozhatnak kevesebb megállóval is, ami a kikötőkben vezethet torlódáshoz. Ez esetben a Maersk és a Hapag-Lloyd új szövetsége, a Gemini előnyben lehet a több megállással működő MSC-hez képest.

A kikötő díjak elméletileg akár évi 40-52 milliárd dollárt hozhatnak az amerikai kormány konyhájára a Clarksons Research Services becslése szerint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.