BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tenger megrakott óriásait nehéz helyzetbe hozhatja Trump terve

Az elnök megadóztatná az amerikai kikötőkbe érkező, Kínában gyártott hajókat. Ez az iparág óriásait is nehéz helyzetbe hozná, hiszen egyre több a kínai óceánjáró a flottákban.

Donald Trump amerikai elnök világkereskedelem átalakításáról szőtt tervei a konténerhajók és a tengeri szállítmányozás piacát is célba vették. Az elnök ugyanis díjat vetne ki az Egyesült Államok kikötőibe érkező, kínai gyártású vagy kínai üzemeltetésű teherhajókra, méghozzá nem is kicsit, hanem legalább 1 millió dollárt kikötésenként.

A konténereket szállító óceánjárók bonyolítják a feldolgozóipari világkereskedelem 90 százalékát / Fotó: AFP

Az amerikai hajóépítés felpörgetését célzó intézkedés legfőbb vesztesei a nagy hajótársaságok lehetnek, melyek flottájában és rendelésállományában is előkelő helyen szerepelnek a kínai óceánjárók. A legnagyobb vállalkozások az iparágban így rövid idő alatt óriási költségeket halmozhatnak fel, ha nem tesznek rendkívüli lépéseket. A kínai cégek vannak a legrosszabb helyzetben, hiszen szinte teljes flottájuk hazai gyártású, de nincs könnyű dolga a két legnagyobb hajózási cégnek, az MSC- nek és az Maersknek sem, hiszen mind a két vállalat hajóinak mintegy negyede Kínában készült.

A cégek a kínai gyártásra fogadtak, most viszont pórul járhatnak

A rendelésállomány tekintetében azonban ennél sokkal rosszabb a helyzet, hiszen az MSC épülő konténerhajóinak 90, a Maers számára épülő járművek 70 százaléka kínai – írja a Bloomberg. Ráadásul a várakozások szerint a kikötési díj arányos lehet azzal, hogy az egyes társaságok mennyire függenek Kínától, így a helyzetük ezen hajók átvételével tovább romolhat.

Szakértők szerint azonban a hajótársaságok nem mondanak le a kínai óceánjárókról, így az elmúlt két hónapban az MSC, a CMA CGM és az Evergreen is adott le Kínában rendelést. Ugyanakkor 

egyes cégek igyekeznek átszervezni a hajóik útvonalát, és a Kínában gyártott hajókat más viszonylatokon üzemeltetni. 

A társaságok emellett próbálkozhatnak kevesebb megállóval is, ami a kikötőkben vezethet torlódáshoz. Ez esetben a Maersk és a Hapag-Lloyd új szövetsége, a Gemini előnyben lehet a több megállással működő MSC-hez képest.

A kikötő díjak elméletileg akár évi 40-52 milliárd dollárt hozhatnak az amerikai kormány konyhájára a Clarksons Research Services becslése szerint.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.