Donald Trump keddi, kongresszusi beszédének nagy része a legnagyobb politikai slágereiről szólt, de egy új és figyelemre méltó ötletet is bemutatott: az amerikai hajóépítés reneszánszát.
„Régebben annyi hajót gyártottunk – siránkozott kedden az elnök, joggal –, most meg szinte semmi sem készül, és ebben is lehagynak minket a riválisaink.”
Emiatt fontos, hogy nagyon hamar újraindítsuk a gyárainkat, mert Amerika felemelkedése a tengerre épül
– közölte Trump, aki bejelentette, hogy Fehér Ház új, a hajóépítésre összpontosító irodát hoz létre, és úgy tűnik, hogy az erőfeszítés a katonai és kereskedelmi hajókra is kiterjed.
A hajóépítéssel foglalkozó vállalatoknak bőkezű támogatásokat és adókedvezményeket ígért, a keresletet pedig állami megrendelésekkel támasztanák alá.
Kétségtelen, hogy az Egyesült Államok hatalma a tengerre épül:
Az elmúlt évtizedekben azonban az amerikai szárazdokkok egyre kevesebbet és egyre lassabban termeltek, a helyüket pedig kínai, dél-koreai és japán gyártók vették át, akik manapság a szektor túlnyomó részét uralják.
Az amerikai haditengerészet legalább 50 hajóval túl kicsi a világ fenyegetéseihez képest, és ez nem a legrosszabb hír. Szinte minden nagyobb hajóépítési program késésben van, túllépi a költségvetést, vagy rosszul van irányítva
– mondta Roger Wicker, a szenátus fegyveres szolgálatokért felelős elnöke a Wall Street Journalnak.
Az elhanyagolt szektor fellendítése azonban nem lesz könnyű feladat. Először is, mivel a hajóépítés nem olcsó mulatság, jelentősen meg kell növelni a védelmi kiadásokat, amit a költségcsökkentéssel kampányoló Trumpnak nem fog tetszeni. Az üres gyárakat is gyorsan fel kellene tölteni szakképzett munkaerővel, ami vagy az elnök által ellenzett bevándorlókkal, vagy költséges oktatási programokkal lehet csak megoldani.
Az ágazatot korábban elhanyagoló magántőkét pedig vissza kell terelni a gyártókhoz, és meg kell mutatni, hogy a hajók iránti kereslet kitartó lesz, a projektek pedig jövedelmező beruházásokká fognak válni.
Elnöki iránymutatással azonban fegyelmezni lehetne a problémás területeket, a szövetségi programok – amelyek a kereskedelmi hajógyártásnak is lendületet adnának – pedig mindig vonzzák a befektetőket.
Trump ehhez a tőle megszokott módon ambiciózus célt jelölt ki: 36 hónapon belül annyira fel kell lendíteni az iparágat, hogy évente három Virginia-osztályú tengeralattjárót lehessen vízre bocsátani.
Az amerikai haditengerészet hanyatlása már régóta halmozódó kockázatot jelent az amerikai biztonságra nézve, ami az ország nemzetközi békefenntartó szerepét is kétségbe vonta. Azonban a hajógyártáson keresztül biztosított fegyverkezéssel Trump megelőlegezné azt, hogy négy év múlva a „béketeremtő elnökként” vonuljon vissza hivatalából.
Az amerikai haditengerészet a leghosszabb harcát vívja
A második világháború óta nem harcolt olyan hosszú ideig az amerikai haditengerészet, mint a jemeni húszi lázadókkal az elmúlt hónapokban. A vörös-tengeri válság pedig fokozódni látszik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.