Amikor az 1950-es évek végén az Egyesült Államok piacán bemutatkozott a Volkswagen Beetle – vagy ahogy nálunk ismert: a Bogár –, kevesen gondolták volna, hogy egy kicsi, egyszerű formájú német autó meghódíthatja az amerikai piacot. Arra pedig még kevesebben számítottak, hogy a hozzá kapcsolódó reklámkampány alapjaiban írja majd át a modern reklámtörténetet. Dominik Imseng A Bogár forradalma című könyvéből kiderült, hogy miért emlegetik a Beetle-kampányt a világ egyik legjobb reklámkampányaként.
Az amerikai reklámipar az 50-es években harsány színekre, idealizált családokra és túlzó ígéretekre épült – derült ki a reklámtörténeti kötetből. A Volkswagen ezzel szemben letisztult, fekete-fehér, szarkasztikus humorral tűzdelt kampányt indított, amely merőben új megközelítést hozott. A híres „Think small” – Gondolkodj kicsiben – szlogen egy olyan korszakban született, amikor az amerikai álom a nagy autók körül forgott – mégis betalált.
A kampányt a Doyle Dane Bernbach (DDB) reklámügynökség készítette William Bernbach vezetésével, aki a reklám kreatív forradalmának egyik elindítója lett. A kampány képi világa egyszerű volt:
Az üzenet: ez az autó nem csillog – de megbízható, megfizethető, és a tied lehet.
A Lemon (Citrom) című hirdetés – amelyben az autó egy apró hibája miatt gyártásból kiszűrt példányát mutatták be – egyenesen forradalminak számított. Ahelyett, hogy elhallgatták volna a hibát, a reklám arra hívta fel a figyelmet, mennyire alapos minőség-ellenőrzésen megy át minden autó.
Ezek a reklámok bizalmat építettek a fogyasztókban – egy olyan korban, amikor a marketing még jórészt a termék „túltolásáról” szólt. A kampány bemutatta, hogy az őszinteség és az önkritika nem gyengeség, hanem versenyelőny lehet.
A Beetle nem csak autó lett – kultikus tárggyá vált. Az egyetemista, a művész, a „nem a tömeghez tartozó” vásárló szimbóluma lett. A reklámok nemcsak terméket, hanem életérzést is eladtak: lehet másként gondolkodni, és ez rendben van.
A kampányt máig tanítják marketing- és kommunikációs szakokon világszerte példaként arra, hogyan lehet radikálisan új gondolkodással sikerre vinni egy terméket a túltelített piacon.
A fentebb már említett „Think small” kampány a reklám történetének egyik legtöbbet idézett és legsikeresebb hirdetése lett.
A Volkswagen Bogár története és annak reklámkampánya ma már több mint marketingtörténeti érdekesség – írta a könyv –, tanulság arról, hogy a hitelesség, az egyszerűség és az intelligens humor képes átalakítani a piacot. A kampány bebizonyította: néha elég csak kicsiben gondolkodni, hogy valami igazán nagy történjen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.