Közös pénzügyi hozzájárulást kér a Schuman tér átalakításának megnövekedett költségeihez Brüsszel az Európai Unió intézményeitől – írja a De Standaard.
Brüsszel szeretné a Schuman teret valódi városi térré alakítani: gyalogosövezettel és sok zöldfelülettel. Csakhogy a projekt költségei váratlanul megemelkedtek a Beliris, Brüsszel és a szövetségi kormány közös infrastrukturális ügynöksége április jelzése szerint.
A Schuman körforgalom felújítása 2023 őszén kezdődött, a befejezést eredetileg 2026 nyarára tervezték. A költségeket azonban jelentősen megemelte az a terv, hogy egy modern acélszerkezetű, zöldtetővel ellátott kupolát is elhelyezzenek a tér közepén. Emiatt a munkálatok gyakorlatilag leálltak.
Ha pedig Belgium fővárosa nem szerez további finanszírozást június 30-ig, a még tovább drágulhat a projekt – figyelmeztet az Európai Bizottságnak, az Európai Parlamentnek, az Európai Tanácsnak, a Régiók Bizottságának és az uniós külügyi főképviselőnek címzett levelében a vezetés.
Wouter Van Dooren, az Antwerpeni Egyetem közigazgatási professzora szerint ebből a levélből egyértelműen az olvasható ki, hogy Brüsszelnek sürgősen kormányra van szüksége. Brüsszel ügyvezető kormánya ugyanis egy éve politikai többség nélkül irányítja a régiót.
A vezetés két lehetséges megoldást vázolt fel: vagy a Beliris más projektekből felszabaduló pénzeit irányítják át a Schuman térre, vagy közvetlenül az európai intézményekhez fordulnak támogatásért.
A régió eredetileg 30,2 millió eurót különített el a projektre. Azonban a 2023. júniusi választás óta nem sikerült új kormányt alakítani, így az előző koalíció ügyvezető státuszban, korlátozott jogkörökkel működik, új költségvetést nem fogadhat el – magyarázta a The Parliament.
A régió jelenleg az úgynevezett „tizenketted részes” költségvetési rendszerben működik, amely szerint havonta csak a 2024-es költségvetés egy tizenketted részét – plusz az indexálást – költhetik el. Ez a korlátozás lehetetlenné teszi, hogy előteremtsék a plusz 9 millió eurót a körforgalom befejezésére, illetve a 3,4 millió eurót a tervezett acélból készült kupola megépítésére.
Sőt, a régió tartós, mintegy 20 százalékos költségvetési hiánnyal küzd, ami aggodalomra ad okot, hogy hamarosan nem tudja kifizetni a közalkalmazottakat, teljesíteni a szerződéseit vagy kezelni a növekvő adósságát. Hétfőn a Standard & Poor’s hitelminősítő leminősítette Brüsszel régióját.
Európa gyakran finanszíroz infrastrukturális beruházásokat. „Ez részben jogos kérés. Hiszen ez az Európai Bizottság előkertje. Nem túlzás azt várni, hogy az EU is hozzájáruljon a közterület fejlesztéséhez. Ma ez a tér inkább egy körforgalom vagy felhajtó – ha ebből valóban barátságos központ lesz, abból maga az EU is hasznot húz” – vélekedett a professzor a Vrt Newsnak. Ugyanakkor Van Dooren szerint későn érkezett a kérés és célszerűbb lett volna a szokványos eljárást követni.
„A költségek emelkedése miatt kreatív megoldásokat kerestünk. Nem hoztunk elhamarkodott döntést: először informális kapcsolatfelvétel történt az uniós adminisztrációval, és pozitív visszajelzést kaptunk” – magyarázta a levelet aláíró Ans Persoons európai kapcsolatokért felelős államtitkár egy hete a brüsszeli parlamentben.
Rendkívül ritka, hogy egy regionális kormány megkerülje a nemzeti csatornákat, és közvetlenül az EU-hoz forduljon forrásért – a lépést a belga szövetségi kormány azonnal elítélte.
Bart De Wever miniszterelnök a levelet „koldulásnak” és „új mélypontnak” nevezte, a helyzetet pedig „szégyenteljesnek”.
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) keretében már 17,4 millió eurót elkülönített a projekt támogatására, amit a szövetségi kormányon keresztül kellett volna továbbítani Brüsszelnek. Most azonban a régió megszegi a megszokott protokollt, és közvetlenül kér további támogatást a bizottságtól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.