BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Peking kőkeményen rendet vág a kínai autóiparban, ez a hazánkba tartó BYD-t is közvetlenül érinti

Peking lépett: a kínai autógyártóknak 60 nap alatt ki kell fizetniük a beszállítóikat, emellett az öngyilkos árcsökkentési verseny befejezésére is felszólították az érintetteket. Akik jó tanuló módjára egymásra licitálva jelentették, hogy mindenben eleget tesznek a követeléseknek, amelyek most az amerikai exportból kizárt kínai acélgyártók irányából fogalmazódtak meg.

Az már március óta tudható volt, hogy a kínai autógyártók beszállítói nehéz helyzetbe kerültek, sokan nem, vagy csak olyan nagy késéssel juthatnak hozzá a pénzükhöz, hogy az már a működésüket veszélyezteti. Peking ekkor lépett, június 1-jétől arra kötelezte az autógyártókat, hogy 60 napon belül fizessék ki a megrendelt alapanyagokat, alkatrészeket, részegységeket. 

kínai acél
A kínai acélipar megszenvedi az amerikai védővámok miatti exportkiesést / Fotó: industryviews / Shutterstock (illusztráció)

A bökkenő csak azzal volt, hogy a rendelkezés kiskapukat hagyott, amelyeket a gyártók hajlamosak voltak kihasználni. Erre hívta fel a figyelmet az acélipari lobbi, azaz a Kínai Vas- és Acélipari Szövetség, amelynek amúgy is megvan a maga baja, hiszen hiába termel nyomott áron, hogy javítsa a hazai termékek versenyképességét, azzal, hogy a nemrég már 50 százalékosra emelt acélipari védővámok miatt bezárult előtte az amerikai piac finanszírozási gondokkal küzd. 

A kínai lobbiharcban Peking volt a döntőbíró 

A világ acélgyártásának felét kitevő kapacitások épültek ki Kínában, ahol a gyártók helyzetét az Evergrande csődjét követően megroppant ingatlanpiac, az építőipari beruházások csökkenése is keményen sújtja.

A két ipari lobbi békés együttműködésére hívta fel a figyelmet most a kínai vezetés, amely a japán mintát tartja követendőnek: ott a gyártók és a beszállítók között szerződések garantálják az időbeni kifizetéseket és azt a haszonkulcsot amely a beszállítóknak a biztos megélhetést és az innovációs forrásokat is garantálja. Ilyet Kínában még nem írtak elő, mindenesetre most Pekingben az acélgyártók hangját hallották erősebbnek, s ahogy az arrafelé lenni szokott,

 a megszólítottak egymás sarkára tiporva biztosították a döntéshozókat, hogy a 60 napos fizetési határidőt tiszteletben tartják,

sőt be is tartják nemcsak az acélipar, hanem valamennyi beszállítójuk felé. Azt már most tudni lehet, hogy a rendelkezés konszolidációs hullámhoz vezethet a világ legnagyobb autópiacán, hiszen a kisebb gyártók, startupok esetében az ígéret teljesítése nem annyira kézenfekvő. A 60 napos határidőt vállaló magánkézben lévő társaságok közül elsők között jelentkezett

  • a BYD,
  • a Chery,
  • az Xpeng
  • és a Xiaomi.

A lista élére azonban az állami tulajdonban lévő cégek, így a Guangzhou Automobile Group (GAC) és a FAW Group már kedden este feliratkoztak. A többiek se maradtak le, a Nio, a Li Auto, a Changan, a Leapmotor is közleményben jelezte csatlakozását. Eddig tizenöten vállalták a 60 napos határidő kőkemény betartását, de a lista folyamatosan bővül – ahogy az Pekingben el is várják.

Robotok erdejében készül a kínai autó – az árcsökkentési versenybe bevonják a beszállítókat is / Fotó: AFP

Az ügy előzménye volt, hogy a múlt héten összehívták az autószektor szereplőit egy pekingi fejtágítóra, ahol felszólították a gyártókat, hogy vessenek véget a súlyos veszteségekkel járó árháborúnak és a túlzásba vitt versenynek, mert ezzel olyan óriási nyomást gyakorolnak az iparág ellátási láncára, amit az nehezen vagy nem is tud kezelni.

A Reuters idézi Jang Hong-zsét, az intelligens járműtechnológiákat szállító Autolink elnökét, aki üdvözli ugyan az ígéreteket, de több egyértelműséget szeretne kapni az autógyártóktól azzal kapcsolatban, hogy a kifizetések készpénzben vagy kereskedelmi papírokban történnek-e, és hogy mi tekinthető a 60 napos fizetési időszak kezdő dátumának.

A bizalom tehát nem teljes, ami annak fényében nem is csoda, hogy a gyártók jellemzően 10 százalékos árcsökkentést kértek a beszállítóktól

az év elején, hogy csökkentsék a költségeiket, gyakorlatilag az ő kontójukra vehessenek részt az árháborúban. Ráadásul a fizetési határidők több hónapos eltolását is kezdeményezték. Ezután fordultak a beszállítók Pekinghez, hogy tegyen rendet az iparágban.

A Szegeden óriásgyárat építő BYD hazai beszállítói számára is biztató és iránymutató a pekingi döntés és az autógyártó saját vállalása, ami azt jelenti, hogy normális esetben a társaság a magyar beszállítók felé is tartja majd a maximum 60 napos fizetési határidőt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.