BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már fél áron kínálják a kínai autókat, folyik a kis cégek kivéreztetése

A BYD által felmelegített pite sokaknak túl forrónak bizonyul: a drasztikus árcsökkentésekbe számos kisebb versenytárs egyszerűen belebukik. A kínai autóvásárlók viszont most csemegézhetnek a jobbnál jobb ajánlatokból.

Aranyéletük van most a kínai autóvásárlóknak: a BYD hétfőn beizzított árháborúja ugyanis eszkalálódik, s a riválisok már fél áron is kínálnak kiváló minőségű gépkocsikat, azaz a Szegeden építkező óriáscég június végéig kínált 10–30 százalékos engedményben testet öltött kiszorítási taktikája nem biztos, hogy azt az eredményt hozza, amit reméltek tőle. 

kínai BYD
A kínai BYD Dolphin Surf nálunk 8 millióba, ott 2,77 millió forintba kerül most / Fotó: NurPhoto via AFP

A BYD belépő szintű, Magyarországra is behozott elektromos autóját, a Seagullt – amelyet nálunk Dolphin Surf néven forgalmaznak, majd 8 millió forint körüli induló áron – például több mint 20 százalékkal akciózta le, 10 ezer dollárról 7765 dollárra (2,77 millió forint), hogy ezzel a vékony pénztárcájúakat is vásárlásra ösztönözze. Emellett több mint egy tucat modelljük árcéduláját írták át.

Újabb fejezet a kínai árháborúban 

Érdekesség, hogy a BYD vezetése a Tesla 2023 elején kirobbantott árháborúját még ferde szemmel nézte, mondván, nem devalválja emiatt a saját modelljeinek értékét. Egy évre rá már nem voltak annyira dölyfösek, a legtöbb tömegmodelljüknél bevezették a Glory Edition kivitelt, amely még az egy évvel korábbi ráncfelvarrások eredményét a Champion Edition szlogennel reklámozó, fapados kivitelnél is mélyebb árkategóriát képvisel. 

A hangzatos jelzők azonban hamar elkopnak, egyre fapadosabb verziókra való aggatásuk pedig kontraproduktív is lehet. A két kivitel közötti különbség átlagosan 2780 dollár, ezt pedig valóban nagy dicsőség lesz kitermelnie még a BYD-nek is. Akkor forintban kifejezve 4,98 millióra cserélték a legolcsóbb modelljük árcéduláját a korábbi 5,83 millióról. Ehhez képest 

Kínában most már 2,8 millió forintot sem kell fizetni ugyanezért a típusért, ami megdöbbentően alacsony összeg. 

A BYD által odadobott kesztyűt felvették a többiek is, akiktől sorra jönnek az árcsökkentési ajánlatok. A legmélyebbre a magyar piacon is kapható Omoda és Jaecoo márkanéven forgalmazott, új generációs (NEV) járműveket gyártó Chery süllyedt. A társaság

  • a Jetour,
  • az iCar,
  • az Exeed,
  • és a Chery

márkáinál kínál 47 százalékig terjedő kedvezményeket, igaz, egyelőre csak egy héten keresztül.

BYTON debuts its electric concept car at Auto China 2018
Az árkirály, a 47 százalékkal leértékelt benzines Jetour XC70 SUV bombavétel lehet 2,8 millió forintért / Fotó: Imaginechina via AFP

A benzines Jetour X70 SUV viszi a prímet, 47 százalékkal olcsóbban, 2,80 millió forintnyi jüanért már haza lehet vinni. Az elektromos iCar 03 városi terepjárót 34 százalékkal, 3,95 millió forintra árazták le. A SAIC elektromos márkája, az IM Motors 25 százalékos, a Leapmotor 30 százalékos kedvezménnyel csábítja az elektromos SUV-k vásárlásában gondolkodó kínaiakat. Egyéb kedvezmények is vannak: az IM Motors például az ötéves hitelkonstrukcióhoz nulla jüan befizetést és kétéves kamatmentességet biztosít.

Hová vezetnek a gáláns árkedvezmények? 

A választ Tu Le, a Sino Auto Insights tanácsadó cég ügyvezetője egyetlen szóba tömöríti: vérfürdőhöz. Szerinte a világ legnagyobb autópiaca fordulóponthoz ért, innentől a gyengébb tőkeerejű szereplők már nem tudják tovább elviselni az árak csökkenő spiráljából eredő veszteségeket. 

Ez a második fél évben kristálytisztán láthatóvá válik, az árcsökkentések bevihetik a végső ütést az olyan startupoknak, mint a Polestar és a Neta, amelyek már most is szédelegve nézik, hogy mi folyik a kínai autópiacon. Tu Le utalt arra, hogy a három éve zajló árháború előtt a vásárlók még hajlandók voltak megnyitni pénztárcájukat, hogy olyan extrákhoz jussanak, mint a vezetőasszisztens, a rácsúszásgátló vagy az infotainment rendszer, de mára ezek beépültek az árba, pluszpénzt senki sem akar fizetni értük.

 

A Reuters emlékeztet a Great Wall Motors elnöke, Vej Csian-csün szavaira, aki pénteken a kínai autóipar egészségtelen állapotára hívta fel a figyelmet, mondván, az árcsökkentési nyomás rettenetes terhet ró a gyártókra és beszállítóikra, nyereségük emiatt olyan szintre ér, ahol már nem éri meg a termelés, bedobhatják a törülközőt. A beszállítók körében még súlyosabb a helyzet, a megrendelők lassan már az önköltség alá akarják szorítani az árakat, ami csődhullámot válthat ki.

Egy 220 ezer jüanos részegység árát például pár év alatt 120 ezerre préselték le a megrendelők, vajon milyen minőségromlással járt az ilyen kényszerű spórolás?

– tette fel a költői kérdést a GWM elnöke, aki szerint olyan válság alakulhat ki, ami az ingatlanpiacon az Evergrande csődjéhez mérhető. Az Evergrande-jelenség egyes fenyegető elemei már fellelhetők az autóiparban, de az összeomlás réme még távolabb van. Az elektromos átállásban rejlő üzleti lehetőségeket számos startup próbálta kihasználni, őket sodorja el elsőként az „árhullám”. 

Csődhullám és konszolidáció várható a kínai autópiacon

Vej emlékeztetett a nullkilométeres „használt autók” problematikájára is, amellyel a gyártók manipulálni tudják értékesítési adataikat, a kereskedők pedig játszani tudnak az árakkal. Ebben a befektetőket és fogyasztókat egyaránt megkárosító ügyben a kínai kereskedelmi minisztériumban kedden egyeztetést tartottak az érintettekkel, ami sok jót nem ígér az erre szakosodott piaci szereplők számára. A tárgyalásról egyelőre nem szivárogtak ki információk.

A mezőny sűrűségére jellemző, hogy 169 autógyártót (és megszámlálhatatlan márkát) regisztráltak hivatalosan Kínában, ám ezeknek a fele egy ezrelék alatti piaci részesedést tudott „kihasítani” magának a Jato Dynamics iparági elemzőcég adatai szerint. 

Neta Speedster GT 
CHINA-SHANGHAI-AUTO-SHOW (CN)
A Neta GT Speedster gyártója már most az anyagi ellehetetlenülés szélén áll / Fotó: Xinhua via AFP

A lelkesedés a 20. század elejének Amerikáját idézi, akkor száz vállalkozás vágott a nagy kalandba, hogy aztán a Ford pillanatok alatt letarolja a piacot a T-Modellel. Ezen a konszolidációs időszakon megy keresztül hamarosan a kínai autóipar is, ahol a nagy játékosok maradnak a porondon, a többiek pedig mennek a levesbe, könnyű felvásárlási célpontot nyújtva a BYD-nek, a Xiaominak és a stabil állami hátterű vállalatoknak.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.