BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Ausztria brutális közlekedési bírságokat szab ki: sokkolhatja a magyarokat, ha nem tudnak róla – elmagyarázzuk, mi az az IG-L

Sok magyar autós nem is tudja, milyen veszély leselkedik rá Ausztriában. Ha az autópálya feletti táblán piros karikában egy 100-ast látunk, alatta az IG-L rövidítéssel, akkor álmunkban se jusson eszünkbe gyorsabban hajtani, mert nem szokványos bírságot, hanem brutális osztrák büntetéseket kockáztatunk.

Furcsa politikai összecsapás borzolta a kedélyeket pünkösd táján az ausztriai Stájerországban, ahol a 2024-es választást megnyerő Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) és a Néppárt (ÖVP) koalíciója eltörölte az úgynevezett Lufthundertereket, azaz az autópályákon levegőtisztasági okból elrendelt 100 kilométer per órás sebességkorlátozásokat, amelyek brutális osztrák büntetésekkel fenyegették az autósokat.

Vehicles on motorway osztrák büntetés
Brutális osztrák büntetések az autópályákon / Fotó: APA-PictureDesk via AFP

A lépésre persze nem előzmény nélkül került sor, hiszen az ugyanilyen összetételű (FPÖ–ÖVP) salzburgi tartományi vezetés már 2023-ban ezt az utat választotta, persze mindkét esetben hatalmas felzúdulást kiváltva a baloldali és főként a zöldpárti ellenzékből. Az indoklás is ugyanaz volt a két esetben: a levegőminőség javulása miatt nincs már szükség a korlátozásra, mivel például Stájerországban 2020 óta nem lépték át a légszennyezettség határértékét.

Ezt a két tartományt leszámítva viszont Ausztriában továbbra is életben van ez a nem szokványos szabályozás. De miről is van szó?

Húsz éve vezették be a brutális osztrák büntetéseket 

Ausztriában 2005-ben vezették be a röviden csak IG-L-nek (Immissionsschutzgesetz-Luft) nevezett, a levegőminőséget káros kibocsátásoktól védő törvényt, amely egyebek mellett a tartományi vezetéseket arra is feljogosította, hogy bizonyos autópálya-szakaszokon, például a lakóterületek közelében az osztrák autópályákon érvényes 130 kilométer per órás sebességhatárt 100 kilométer per órára csökkentsék a kibocsátás csökkentése érdekében, akár időszakosan is. Tehát olyan is van, hogy egy bizonyos autópályán csak a legforgalmasabb órákra vezetik be a szabályt, melynek az a tudományos alapja, hogy a 100 kilométer per órás sebesség felett állítólag exponenciálisan nő a szén-dioxid-emisszió.

A korlátozás érvényességét minden esetben táblákkal jelzik, melyeken a piros karikában virító 100-as alatt az IG-L rövidítés is látható,

és a magyar autósok is jól teszik, ha különösen odafigyelnek az ilyen jelzésekre, mert ennek a sérelme a gyorshajtásért kiszabott szokásos pénzbírságon felül további súlyos környezetvédelmi pénzbüntetést is maga után von. Sőt, a bírságon kívül a sebességtől függően akár be is iskolázhatják a renitenseket egy kényszertovábbképzésre, illetve a vezetéstől is eltilthatják őket.

Milyen büntetéseket szabhatnak ki?

Ha például valaki a sebességkorlátozást legalább 30 kilométer per órával lépi túl, a büntetése 150 és 5000 euró között lehet, és jöhet a továbbképzés, ha viszont 40 kilométer per órával, akkor az alsó határ már 300 euró, és a továbbképzést még egy egy hónapos vezetéstől való eltiltás is színesíti.

 

Ezzel a korlátozással pedig 

  • Salzburg és 
  • most már Stájerország kivételével 

egész Ausztriában számolni kell. A Várvidéken, azaz Burgenlandban az A3 és A3/A2 autópályáknak vannak olyan szakaszai, ahol az IG-L sebességkorlátozás bizonyos évszakokban vagy időjárási körülmények között hatályos. 

Például nagyon koncentrálni kell az A3-son rögtön a magyar határtól, azaz Klingbachtól (Kelénpatak) Eisenstadt Südig (Kismarton), ahol érvényben van a korlátozás.

Ugyanez a helyzet azonban Alsó-Ausztriában is, a magyar autósok által gyakran használt A2-es autópályán Wiener Neustadt és Bécs között is, valamint az A1-sen a linzi csomóponttól egészen Alsó-Ausztriáig.

Nem mindenkire érvényes a korlátozás

Fontos tudni ugyanakkor, hogy a tisztán elektromos járművek és a hidrogén üzemanyagcellás meghajtású járművek mentesülnek az IG-L sebességkorlátozások alól. 

Visszatérve Stájerországhoz: éppen ez a kivételezés – ami persze a törvény logikájából levezethető – volt a korlátozás kivezetésének indoka, mivel az FPÖ–ÖVP koalíció egyfajta elitizmust látott benne. 

Az ellenzék pedig arra hivatkozik, hogy éppen a tilalom miatt javult a levegőminőség Salzbugban és Stájerországban, és most újra növekedhet a légszennyezettség. Szerencsére ez az állítás az állandó mérésekkel könnyedén ellenőrizhető lesz.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.