BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdos üzlet dőlt be, lehet, sosem készülnek el az új hadihajók: hatalmas botrány van kibontakozóban Horvátországban

Több mint tíz év után a spliti hajógyár felbontotta szerződését a horvát haditengerészettel, miután nem tudtak megegyezni a 2014-ben megrendelt hadihajók végső áráról. A félkész járművek sorsáról viszont óriási vita van, ugyanis mindenki magának akarja őket.

A horvát kormány 2014-ben állapodott meg a Brodosplit hajógyárral öt egyforma part menti járőrhajó építéséről. A szerződés értelmében a spliti üzemnek öt év alatt kellett volna legyártania a hajókat, melyek árát egyenként nettó 10,2 millió euróban határozták meg. A hadihajók építése azonban a kezdetektől fogva nehezen ment, ezért a tervezettnél jóval később, csak 2018-ban tudták átadni az első, Omis névre keresztelt járművet. 

Képük illusztráció / Fotó: AFP

A 43,25 méter hosszú járőrhajó fő fegyvere egy 30 milliméteres automata gépágyú, de emellett két darab 12,7 milliméteres géppuska és négy légvédelmi rakétarendszer is helyet kapott a fedélzetén. Zágráb elégedett volt a haditengerészet legújabb eszközével, ezért szemet hunyt a késés felett. A helyzet viszont a Covid-járvány és az ukrajnai háború hatására tovább romlott, ezért a Brodosplit nem tudta tartani a költségkeretet, a zágrábi kormány pedig nem hajlott a kompromisszumra. A felek 2023-ban végül abban állapodtak meg, hogy az addigra 95 százalékban elkészült, Umag névre keresztelt hajót 13 millió euróért fejezi be a cég, a többiről pedig majd új megállapodást kötnek. Az Umag végül az idei év elején elkészült, a további tárgyalások viszont zátonyra futottak.

Három hajó sorsa bizonytalan

A Brodosplit fokozatosan kezdte meg a megrendelt hajók elkészítését, így jelenleg három félkész hajótest is sorsára hagyva várja a jobb időket a gyár hangáraiban. A vállalat igazgatója szerint a hajók építési költségei több mint a kétszeresére nőttek, ami azt jelenti, hogy az anyag és a munkadíj megfizetése után egyenként 23,3 millió euróba kerülne egy hajó. A piaci értéke pedig egy ilyen felszereltségű őrhajónak jelenleg 28,5 millió euró. A kormány viszont hallani sem akar ekkora összegekről, ezért a kivitelező felbontotta szerződését a haditengerészettel. Az előleget azonban a kormány kifizette, így jelenleg mindkét fél a magáénak szeretné a hangárokban pihenő torzókat. A gyár minél előbb el szeretné őket adni, mert részben ezen projekt, részben más problémák miatt nehéz anyagi helyzetbe került. A kormány viszont nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a sajátjának tekinti a félkész hajókat. A védelmi miniszter azt nyilatkozta, hogy ha nem sikerül megállapodni a kivitelezővel, akkor jogi úton fogják birtokba venni a maradék három, részben elkészült hadihajót.

Új hadihajót is vennének

Ezzel egy időben Zágráb két komolyabb hadihajó vásárlását is tervezi. A hírek szerint a haditengerészet helikopterek fogadására is alkalmas, úgynevezett korvettek beszerzésén dolgozik. Korábban felmerült, hogy ezeket is a horvát hajógyáraktól rendeljék, de a járőrhajók esete miatt Zágráb már csakis külföldi partnerekben gondolkodik. Az 1,6 milliárd eurós üzletre nyolc ország, tizenkét hajógyárából érkezett ajánlat, a pontos részletek viszont egyelőre nem nyilvánosak.  

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.