BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bányabezárások a háttérben

A kazánszén után a kohászati felhasználású (koksz)szén is drágul a napi piacokon. Hasonlóképp emelkedés várható a hamarosan napvilágot látó új -- a fő szállítók és vevők közötti -- szerződéses árakban is. Amíg a kokszszén drágulását elsősorban a kínálatszűkével, a kazánszénét mindenekelőtt az ázsiai erőművi kereslet felerősödésével magyarázzák.

A koksz- és kazánszén egyaránt tovább drágulhat a napi piacokon. Az előbbiek például tonnánként mintegy 16 dollárral meghaladhatják az egy évvel ezelőtti szintet. Az elmúlt évekbeli mélyrepülés után a kohószénárak mostani szilárdulása nem utolsósorban ama várakozásoknak köszönhető, miszerint az ausztráliai, valamint kanadai exportőrök és japán vevőik közötti új szerződéses árak több mint 3 dollárral -- 43 dollár körüli szintre -- nőnek tonnánként. (Az áprilistól érvényes új, egyben világpiaci jelzőárnak is tekintett szerződéses árakról az első megállapodások napokon belül várhatók.) A piaci hosszhangulatot erősítette, hogy az utóbbi időben rendkívüli mértékben csökkent a kokszolható szén világpiaci kínálata -- írja a Financial Times. Kanadában és Németországban bányákat zártak be, Lengyelország is mintegy kétmillió tonnával szűkítette exportját. A hiány egyelőre elsősorban ama kevés acélgyártót sújtja, amelyek főleg a napi piaci szénvásárlásra rendezkedtek be.
A főleg a napi piacokon értékesített kazánszén is drágul, az ausztrál szállítók legutóbb tonnánként mintegy egy dollárral emelték az áraikat. (Egy japán vevőnek már egy hete 33 dollárt kellett fizetnie, ami közel 6 dolláros növekedés a tavaly késő őszi szinthez képest.)
Ám e széntípus piacának szilárdulása nem új keletű: az árak már a múlt év második negyedében lendületet vettek, ősszel két és fél éves csúcsra duzzadva Ausztrália fő exportkikötőjében, Newcastle-ban. Az európai OTC-piacon is tonnánként mintegy kétdolláros drágulást jeleztek.
A világ kazánszénimportja ugyanis 2005-ig közel 4 százalékkal erősödhet évente, elsősorban az ázsiai erőművek igényének gyors, évi 6 százalékos bővülése nyomán -- jelentette korábban a Bloomberg egy ausztrál elemzőt idézve. Mindebből elsősorban Ausztrália, Indonézia és Kína exportőrei húzhatnak hasznot. A világ legnagyobb szénszállítója, Ausztrália például a mostani 80-ról 120 millió tonnára növelheti tíz év alatt a kivitelét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.