BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügynökháború a biztosítók közt

Fölerősödött az ügynökök és vezetők munkahelyi "csábítása" miatti belháború a biztosítótársaságok között. Elmérgesedő viták nyomán a két vezető hazai életbiztosító között polgári per indult az ügyben. Sok "vándorló" üzletkötő az ügyfelet károsítja meg, mert rábírja régi életbiztosításának felmondására.

A Nationale-Nederlanden (N-N) Biztosító polgári pert kezdeményezett az ÁB-Aegon ellen tisztességtelen piaci magatartás és szerződésszegés miatt, mert szerinte az utóbbi fejvadász cégének számító Next-Consulting Kft. sorozatosan csábítja el munkatársait -- értesült lapunk.
Az N-N úgy véli: versenytársa megsértette a versenytörvényt és a Magyar Biztosítók Szövetsége etikai kódexét. Ez tiltja, hogy egy biztosító -- akár ügynökcége útján -- a rivális társaság alkalmazottait munkahelyük elhagyására szólítsa fel. Úgy tudni, az N-N-től az elmúlt fél évben mintegy 40 ügynököt csábítottak át más piaci szereplőkhöz. Legutóbb januárban távozott egy kirendeltségvezető, aki magával vitte kollégáit is.
Az ÁB-Aegon csak egy a Next ügyfelei közül, amely egyedi megbízásokkal keres vezetőket megfelelő posztokra -- mondta viszont Iker Bernadett, a cég ügyvezetője. Úgy vélte: az elmúlt két évben legföljebb 15-20 volt N-N-vezetőt segítettek az ÁB-Aegonhoz csatlakozni, de más biztosítónál is találtak váltani akaró munkatársakat.
Az elmúlt hónapokban fölerősödött az ügynökök "vándorlása" a biztosítók között. Szakértők szerint a befogadó társaságok csábítása mellett ennek oka az, hogy több cégnél jelentős átszervezések történnek, vagy megváltozik a tulajdonosi struktúra. Ez megbolygatja az értékesítési hálózatok életét.
Részben az ÁB-Aegon is szenvedője a munkatársi mozgásoknak. E cég ugyanis épp hétfőn vált meg életbiztosítási területének üzleti igazgatójától, aki az üzletkötőket irányította. A szakember várhatóan az Union Biztosítóhoz távozik.
Az Union sohasem alkalmazott egész ügynöki csoportokat, és a jövőben sem tervez ilyet -- cáfolta azonban Zsoldos Miklós vezérigazgató azt a hírt, hogy az átszerződő igazgató munkatársait is magával vinné.
Piaci összesítések szerint egy átlagos hazai életbiztosítónál egy év alatt 100 ügynök közül mintegy 70-80 távozik a társaságtól, s csak a legpatinásabb cégeknél 50 százalékos a távozók aránya. Az elköszönőknek azonban csak kis részét csábítják át máshová, sokan sikertelenségük miatt hagyják abba. Azoknál, akik saját állományt tudnak kialakítani, kisebb a lemorzsolódás. Tízévnyi működés után mégis mindössze öt ügynök marad meg egy-egy biztosítónál az eredeti százból.
Sok üzletkötő a munkahelyváltás után meglátogatja a nála szerződött biztosítottakat, és korábbi biztosításuk felmondására, visszavásárlására vagy díjmentesítésére bírja rá őket, hogy új cégének termékét is eladhassa nekik. A biztosítás hirtelen megszüntetése azonban általában jelentős kárt okoz az ügyfélnek.
Az ügynökök mozgását segíti, hogy sok biztosító a már megkötött szerződéseknél a majdan befolyó díjak alapján előre adja oda a jutalékot nekik. Ők törvénytelenül jutnak jövedelemhez, ha ezután felmondatják régi ügyfeleik szerződéseit. Emiatt több biztosító az elmúlt években jutalék-visszaírási pereket kezdett a távozók ellen. Ezek többségében azonban még nem született meg a jogerős ítélet.
Tavaly novemberben a biztosítók egy része a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) elnökével tartott megbeszélésen sürgette egy ügynökregiszter létrehozását a csalók kiszűrésére. Úgy tudni, ezután a felügyelet bekérette az ügynöklistákat, és jelenleg azok összesítése folyik. A társaságoknak viszont csak egy része támogatja azt az elképzelést, hogy a piac ezentúl egységesen csak a befolyt díj után fizessen jutalékot az üzletkötőknek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.