BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügynökháború a biztosítók közt

Fölerősödött az ügynökök és vezetők munkahelyi "csábítása" miatti belháború a biztosítótársaságok között. Elmérgesedő viták nyomán a két vezető hazai életbiztosító között polgári per indult az ügyben. Sok "vándorló" üzletkötő az ügyfelet károsítja meg, mert rábírja régi életbiztosításának felmondására.

A Nationale-Nederlanden (N-N) Biztosító polgári pert kezdeményezett az ÁB-Aegon ellen tisztességtelen piaci magatartás és szerződésszegés miatt, mert szerinte az utóbbi fejvadász cégének számító Next-Consulting Kft. sorozatosan csábítja el munkatársait -- értesült lapunk.
Az N-N úgy véli: versenytársa megsértette a versenytörvényt és a Magyar Biztosítók Szövetsége etikai kódexét. Ez tiltja, hogy egy biztosító -- akár ügynökcége útján -- a rivális társaság alkalmazottait munkahelyük elhagyására szólítsa fel. Úgy tudni, az N-N-től az elmúlt fél évben mintegy 40 ügynököt csábítottak át más piaci szereplőkhöz. Legutóbb januárban távozott egy kirendeltségvezető, aki magával vitte kollégáit is.
Az ÁB-Aegon csak egy a Next ügyfelei közül, amely egyedi megbízásokkal keres vezetőket megfelelő posztokra -- mondta viszont Iker Bernadett, a cég ügyvezetője. Úgy vélte: az elmúlt két évben legföljebb 15-20 volt N-N-vezetőt segítettek az ÁB-Aegonhoz csatlakozni, de más biztosítónál is találtak váltani akaró munkatársakat.
Az elmúlt hónapokban fölerősödött az ügynökök "vándorlása" a biztosítók között. Szakértők szerint a befogadó társaságok csábítása mellett ennek oka az, hogy több cégnél jelentős átszervezések történnek, vagy megváltozik a tulajdonosi struktúra. Ez megbolygatja az értékesítési hálózatok életét.
Részben az ÁB-Aegon is szenvedője a munkatársi mozgásoknak. E cég ugyanis épp hétfőn vált meg életbiztosítási területének üzleti igazgatójától, aki az üzletkötőket irányította. A szakember várhatóan az Union Biztosítóhoz távozik.
Az Union sohasem alkalmazott egész ügynöki csoportokat, és a jövőben sem tervez ilyet -- cáfolta azonban Zsoldos Miklós vezérigazgató azt a hírt, hogy az átszerződő igazgató munkatársait is magával vinné.
Piaci összesítések szerint egy átlagos hazai életbiztosítónál egy év alatt 100 ügynök közül mintegy 70-80 távozik a társaságtól, s csak a legpatinásabb cégeknél 50 százalékos a távozók aránya. Az elköszönőknek azonban csak kis részét csábítják át máshová, sokan sikertelenségük miatt hagyják abba. Azoknál, akik saját állományt tudnak kialakítani, kisebb a lemorzsolódás. Tízévnyi működés után mégis mindössze öt ügynök marad meg egy-egy biztosítónál az eredeti százból.
Sok üzletkötő a munkahelyváltás után meglátogatja a nála szerződött biztosítottakat, és korábbi biztosításuk felmondására, visszavásárlására vagy díjmentesítésére bírja rá őket, hogy új cégének termékét is eladhassa nekik. A biztosítás hirtelen megszüntetése azonban általában jelentős kárt okoz az ügyfélnek.
Az ügynökök mozgását segíti, hogy sok biztosító a már megkötött szerződéseknél a majdan befolyó díjak alapján előre adja oda a jutalékot nekik. Ők törvénytelenül jutnak jövedelemhez, ha ezután felmondatják régi ügyfeleik szerződéseit. Emiatt több biztosító az elmúlt években jutalék-visszaírási pereket kezdett a távozók ellen. Ezek többségében azonban még nem született meg a jogerős ítélet.
Tavaly novemberben a biztosítók egy része a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) elnökével tartott megbeszélésen sürgette egy ügynökregiszter létrehozását a csalók kiszűrésére. Úgy tudni, ezután a felügyelet bekérette az ügynöklistákat, és jelenleg azok összesítése folyik. A társaságoknak viszont csak egy része támogatja azt az elképzelést, hogy a piac ezentúl egységesen csak a befolyt díj után fizessen jutalékot az üzletkötőknek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.