Az évek óta tartó erős bővülés és az 1999. évi 9,37 millió unciás rekord után tavaly már 8,9 millió unciára mérséklődött a nyugati világ palládiumkereslete. Ebben fő szerepet játszott -- a felvevő piac mintegy kétharmadát uraló -- autókatalizátor-gyártók 4 százalékos igénycsökkenése. Emellett a fogtechnikusok és az ékszerészek kereslete is érezhetően gyengült, amit az elektronikai és vegyi felhasználásban mutatkozott többlet nem egyensúlyozhatott.
A korábban dinamikus kereslet megtorpanása egyértelműen azzal magyarázható, hogy a palládiumárak jóval gyorsabb ütemben drágultak a platina (PGM)-csoport más fémeinél, és a múlt év második felében már rekordmagasságokba lendültek. Ez arra ösztönözte a felhasználókat, hogy helyettesítő anyagokkal kezdjenek próbálkozni.
Ám a tavalyi, részben "bespájzoló" kereslet még így is jóval meghaladta az 1998. évit, és a világkínálat mintegy 70 százalékát adó Oroszország szállításaival kapcsolatos kétségek sem gyengültek ez év tavaszáig, így a palládiumárak csak az év januárban tetőztek, troy unciánként 1100 dollár közelében.
Azóta viszont a palládium már több mint 40 százalékkal veszített az értékéből, és a tőzsdei ára jelenleg nem sokkal haladja meg a viszonylag szilárdan maradt platináét. Ám a "történelmi rend" visszaállása az idén sem várható. (A platina, eltekintve az utóbbi évektől, mindig drágább volt a palládiumnál.) Ugyan mindkét testvérfém troy unciánkénti ára 550 dolláros mélységben landolhat, de a palládiumé még elérheti akár a 750 dollárt is, míg a platina lehetséges maximumértéke valószínűleg már nem haladja meg a 625 dollárt a Johnson Matthey cég előrejelzése szerint.
A palládiumárak esésének lefékeződését és várható nagyobb ingadozását elsősorban az 1996 óta tartó kínálati hiány folytatódása indokolja. Még változatlanul az orosz Norliszk társaság a legnagyobb termelő, de az igényeltnél rendszeresen kevesebbet szállít(ha)ott Nyugatra. Ráadásul a valós készletei körüli titkolózás mindig okot adhat a piaci feszültségre.
Hosszabb távon azonban -- a dél-afrikai bányafejlesztések nyomán -- markánsan nőhet a palládium világkínálata, miközben a kereslete csökken, főleg a katalizátortechnológia fejlődése és a helyettesítő anyagok fokozott felhasználása miatt. Mindez az árakban is megmutatkozik majd.
A platinából eddig kisebb volt a hiány (ezen a piacon a szállításait visszatartó Oroszország csak mintegy 20 százalékos súllyal bír). Így az autó- és elektronikai ipar növekvő igénye, a palládiumhisztéria ellenére is, csak mérsékelt drágulást okozott. Annál is inkább, mert időközben megtorpant a fő felhasználók, az ékszerészek -- a kilencvenes években viharos gyorsasággal fellendült -- kereslete, a palládiumhoz átpártolt befektetőké pedig, 20 éve óta először, negatívvá vált.
Jóllehet a "fehér arany" valószínűleg a jövőben is divatos marad, a platina összfelhasználásában tovább erősödhet a katalizárorgyártók súlya. Ez már tavaly is megközelítette az egyharmad részt. A palládium ugyan változatlanul a legjobban használható nemesfém-összetevő a személyautó-katalizátorokban, ám a technológiai fejlődés gyors arányeltolódásokat okozhat a keresletben. Erre jó példák -- írja a Financial Times -- a többrétegű kerámiakondenzátorok elektródái. A nikkel előretörése miatt a palládium itteni 80 százalék körüli piaci részesedése mintegy a felére csökkent az elmúlt négy év alatt.
A még mindig olcsóbb platinának kedvez a teherautók környezetvédelmi normáinak USA-beli szigorítása is, hiszen a palládiumnál hatékonyabban alkalmazható a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának a csökkentésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.