BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zavaros tulajdonosi viszonyok

A vásárlói klubokról szóló jogszabály néhány passzusa mintha hitelintézeti jogosítványokkal ruházná fel az ezen a területen tevékenykedő társaságokat. Azokat a cégeket, amelyek közül a piacvezetőnek számítók egészen biztosan nem állnák ki egy pénzügyi felügyeleti vizsgálatot.

A vásárlói klubok felett januártól a gazdasági tárca őrködik majd. Az e tevékenység szabályozására szolgáló törvény azonban igen ellentmondásos, több passzusában is mintha hitelintézeti jellegű jogosítványokat adna a társaságoknak. A három piacvezető cég pedig - amelyek nyilvánvalóan mintául szolgáltak a jogalkotóknak - tulajdonosi szerkezete és egymáshoz fűződő viszonya miatt egy pénzügyi felügyeleti vizsgálatot aligha állna ki.

A Promo-Indra jelenlegi, kizárólagos tulajdonosa két kiskorú. A Poligrupo többek között egy Kajmán-szigeteken bejegyzett társaság birtokában van, de tulajdonosai között megtalálható a felszínen a konkurensének számító Carion Rt. is. Még egy elgondolkodtató összefüggés: a Carion tulajdonosa, Ötvös Géza 1994-ben nem egészen öt hónapig a Promo-Indra ügyvezetője, felügyelőbizottságának tagja volt. Ez önmagában még nem is lenne furcsa, hiszen logikus, hogy a vezető menedzserek a szakterületüknek számító üzletágban mozognak. Ötvös azonban ezzel egyidejűleg már a Carion elnök-vezérigazgatója volt. Az persze nem zárható ki - bár igen nehéz elképzelni -, hogy egy cégnél gyanútlanul alkalmazzák a vetélytárs első emberét.

A fogyasztói csoportokról szóló, január 1-jén életbe lépő 186/2001. számú kormányrendelet előkészítésében ezek a cégek információink szerint különállókként, sőt szakmai szervezet képviselőjeként vettek részt. A jogszabály bevallottan portugál mintát vett alapul (a Poligrupo tulajdonosai között egy portugál cég is megtalálható). A Gazdasági Minisztériumban a kodifikációval foglalkozó hölgy a helyszínen tanulmányozta ezt a megoldást. Egy olyan úton, amelyről többek előtt annak terhesen luxus körülményeiről panaszkodott (vajon a szaktárca finanszírozott egy ilyen utazást?).

A törvény mindenesetre szentesíteni látszik az említett cégek gyakorlatát, bár néhány előírás valóban előrelépést jelent az eddigiekhez képest. Például az, hogy a vásárlói klubok hirdetéseiben jól láthatóan szerepelnie kell annak, pontosan mit is csinálnak. Jövőre tehát nem lehet, mint az még ma is sokszor előfordul, a pénzkölcsönzés álcája mögé bújva ügyfeleket toborozni. (Az ilyen szisztéma egyébként nem is a nagyokra, hanem inkább a sok kisebb ügyeskedő vállalkozásra jellemző.)

A fogyasztói csoportokat szervező cégek számára a rendelet kötelezővé teszi a részvénytársasági formát. Az ezzel együtt járó 20 millió forintos alaptőke-követelmény mellé még vagyoni biztosítékot is előír, amely az ügyfelek megelőző évi befizetéseinek nyolc százalékára, de legalább húszmillió forintra kell hogy rúgjon.

A legnagyobb probléma egyébként éppen az, hogy ez a rendelkezés a potenciális ügyfeleket látszatbiztonságba ringatja. A paragrafusokat böngészve ugyanis rá kell jönnünk, hogy a vásárlói klubokba belépőket valójában édeskevés garancia illeti meg. Nem egy részvénytársaságot láttunk már, amely teljes alaptőkéjét elvesztette, a vagyoni biztosíték pedig élénk üzletmenet esetén igen csekélynek látszik.

A fogyasztói csoportok felügyelője egyébként csak hosszas vita után lett a Gazdasági Minisztérium és nem a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). Ez egyértelműen azt jelzi, hogy a rendelet alkotói szerint a klubokat fenntartó cégek nem végeznek pénzügyi tevékenységet. Nehéz azonban másra gondolni akkor, amikor a rendszer tartalmaz előtakarékoskodási, illetve részletfizetési elemeket, és létezik kezelt vagyon, amelyhez óhatatlanul hozamok és költségek kapcsolódnak.

A pénzügyi vállalkozásokat (bankok, brókercégek, lízingesek) a jogszabályok igen széles körű garanciarendszer működtetésére kötelezik, amit a PSZÁF rigorózusan ellenőriz. Ehhez megvan a megfelelő gyakorlata és apparátusa. Pénzügyi licencet pedig a felügyelettől csak tiszta, átlátható és stabil anyagi háttérrel rendelkező tulajdonosok remélhetnek.

A fogyasztói csoportokról szóló kormányrendelet a tulajdonosokkal kapcsolatban csupán annyit ír elő, hogy ilyen klubot csak büntetlen előéletű személy szervezhet (eddig persze még ilyen megkötöttség sem volt), és az ezt a tevékenységet gyakorló cég semmi mással sem foglalkozhat. Az inkoherencia egyébként utóbbinál (is) világosan kiolvasható a jogszabályból. A szervező ugyanis, amelynél a hetedik paragrafus előírja az előbbi tilalmat, a második paragrafus 1/c pontja szerint segít a megvásárolandó dolognál a "beszerzésben, kiválasztásban". Ilyen típusú közreműködés egyébként a 19. paragrafusnál is felbukkan.

Igazán aggasztónak azonban azt találhatjuk, hogy a rendelet nagyvonalúan mellőzi - többek között - annak meghatározását, hogy pontosan hogyan is kell kezelniük a szervező cégeknek a fogyasztók pénzét. A jogszabály több helyen mintha kifejezetten kötelezné a szervezőt arra, hogy nyúljon hozzá a csoport által befizetett összegekhez. Az ötödik paragrafusban például az szerepel az úgynevezett (egyébként külön nem részletezett) dotációs tőkével kapcsolatban, hogy az "hitelezői igények kielégítésére biztosítékot nyújt". (Ha ezek a társaságok nem végeznek pénzügyi tevékenységet, akkor vajon milyen hitelügyletre gondolhatott a jogalkotó?)

Az előírások alapján úgy tűnik, a becsületesen működtetett vásárlói klubok előnyét (igen alacsony költségek) sikerül majd úgy eltüntetni, hogy a jogalkotók ezért cserébe valódi biztonságot nem adnak. A dolog egyébként is mintha fából vaskarika lenne. A tapasztalat szerint ugyanis fogyasztói csoportba eddig olyanok léptek be, akik nem számíthattak a bankoktól hitelre. A pénzintézetek azonban az utóbbi időben általánosan elfogadják biztosítékként az ingatlant, és az áruvásárlási kölcsönökkel is bőkezűbben bánnak. Elképzelhető tehát, hogy sokan egyszerűen tájékozatlanságból választják a vásárlói klubokat. A jövőben legalábbis gyaníthatóan így lesz.

A jogszabály előírásai alapján ugyanis az egészen biztosan megjósolható, hogy a fogyasztóknak megdrágul az ilyen módon való pénzhez jutás. Ráadásul a bankokkal ellentétben itt nem is lesz módjuk arra, hogy a piaci ajánlatokat a rájuk háruló többletteher szempontjából összehasonlítsák. (A pénzügyi vállalkozásokkal ellentétben ugyanis ennél a formánál nincs sem kötelezően meghirdetett kamat, sem pedig a kölcsönök összes terhét kifejező hiteldíjmutató, miközben a részvénytársasági formából és több egyéb előírásból, a különböző díjakból és jutalékokból költségük akad bőven.)

Persze amennyiben a talpon maradó meghatározó szereplők között olyan szoros az összefonódás, hogy tulajdonképpen egynek tekinthetők, akkor a választási szempontoknak nincs is igazán jelentőségük.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.