Az Európai Unióban a pénzügyi szolgáltatásokkal szembeni panaszokat egyre inkább a pénzügyi ombudsmanok végzik. Ennek az intézménynek a magyarországi meghonosításáig a PSZÁF-ra hárul a fogyasztóvédelmi panaszok orvoslásának feladata, ám a felügyelet munkáját némiképp megnehezíti, hogy a szabályozás sok helyen hiányos.
Hazánk közelgő uniós csatlakozása jegyében, az EU igényeihez igazodva került sor 1997-ben a fogyasztóvédelem, ezen belül a pénzpiaci fogyasztóvédelem ma is meglévő szabályrendszerének kialakítására. Az ekkor kialakított feladatmegosztás szerint a pénzügyi szervezetekkel kapcsolatos fogyasztóvédelmi feladatokat a tevékenységet felügyelő közigazgatási szervezet, jelenleg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), valamint a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség megosztva látja el. Utóbbi jogosult ugyanis a bankok ügyfélszolgálati, valamint tájékoztatási, hirdetési tevékenységét ellenőrizni, és jogszabálysértés esetén velük szemben eljárni. Nem jogosult azonban a vizsgálatot is igénylő bejelentéseket elintézni, ezeket a PSZÁF-hoz továbbítja. Ezt a titokvédelem korlátai, másrészt az ügy elintézéséhez szükséges, jellemzően speciális szakértelem igénye alapozza meg.
A PSZÁF szempontjából problematikus, hogy a hitelintézeti törvényben (hptv.) előírt vagy lehetővé tett intézkedési lehetőségek az óvatos, körültekintő és megbízható működés biztosítására hivatottak, de ezek a taxatív, tehát kizárólagos érvénnyel biztosított intézkedési lehetőségek sokszor nem jelentenek alkalmas eszközt egy egyedi fogyasztói panasz megfelelő elrendezésére.
A felügyelethez érkező panaszokat minden esetben konkrét bejelentésként kell kezelnie a felügyeletnek. Ez azt jelenti, hogy az olyan esetekben, amikor nem állapítható meg, hogy a bank a bepanaszolt hibát általános jelleggel követi el, a felügyeletnek nincs módja, hogy a hptv.-ben megfogalmazott intézkedéseket alkalmazza. Egy adott fogyasztóvédelmi jellegű szabály egyedi megsértése ugyanis nem tekinthető olyan körülménynek, amivel kapcsolatban a prudens működés ténye megkérdőjelezhető lenne, és intézkedést alapozna meg.
Némiképp enyhíti a problémát, hogy 2001 januárjától az új törvényi szabályozás már lehetővé teszi a felügyelet számára, hogy a jogszabály megsértése miatt fogyasztóvédelmi bírságot szabjon ki, ám továbbra is hiányzik a hitelintézetekkel szembeni fogyasztóvédelmi eljárások menetrendjének szabályozása. Sokak szerint a PSZÁF által régóta igényelt felügyeleti rendeletalkotással viszonylag könnyen és gyorsan lehetne orvosolni ezt a kérdést.
1998-tól kezdve a fogyasztói vita rendezésének új fóruma jelent meg a hazai fogyasztóvédelemben, ez pedig a területileg illetékes szakmai kamarák mellett működő békéltető testületek intézménye. Ezekhez a regionális szerveződésű testületekhez a valamely szolgáltatást igénybe vevő fogyasztó (a szolgáltatást nem üzletszerű tevékenységhez igénybe vevő magánszemély) fordulhat, tehát a pénzügyi szervezetek magánszemély ügyfele is.
Az igény érvényesítésének ez a gyors és olcsó megoldásnak szánt lehetősége tehát a vállalkozások elől elzárt. Hazánk uniós csatlakozása előtt kiemelkedően fontos lenne, ha sikerülne valódi tartalmat adni a vitatott ügyek bíróságon kívüli intézésének. Az Európai Unióban a fogyasztóvédelmi problémák intézésének jelentős része nem a bíróságok előtt, hanem szakombudsmanok, valamint civil köztestületek bevonásával zajlik. S bár Magyarországon is működnek a békéltető testületek - a legnagyobb forgalma talán a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő választott testületnek van -, inkább csak jogilag léteznek, mert az általános gyakorlat nem veszi igénybe ezen fórumokat. A fő gond az, hogy a fogyasztók nem ismerik a fogyasztói vita elrendezésének ezt a lehetőségét, másrészt a testületek által hozott határozatok a panaszolt szolgáltatóra csak akkor kötelezőek - tehát végrehajthatóak -, ha az adott szolgáltató előzőleg nyilatkozott arról, hogy aláveti magát a békéltető testület eljárásának.
Az Európai Unióban a fogyasztói viták intézésében mind jelentősebb szerepet kapnak a pénzügyi ombudsmanok. Ez a fajta érdekérvényesítési lehetőség a regionális, valamint a köztestületi jelleg miatt Magyarországon eltér ettől a mintától. Azért is fontos mielőbb egy jobban működő, a fogyasztói viták gyors, olcsó és szakszerű elintézését lehetővé tevő rendszert kialakítani, mert az uniós tagok között már ezeknek a szervezeteknek az önkéntes csatlakozáson alapuló hálózata is létrejött. Ez biztosítja majd, hogy a bárhol igénybe vett pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos fogyasztói vitát a fogyasztó saját lakhelyéről is kezdeményezhesse.
Hasonló cél vezette a PSZÁF legújabb szervezeti átalakítását is, melynek során az eddig külön működő - Szász Károly elnök szóhasználatával élve "levelező tagozatként" viselkedő - Panaszügyintézési Igazgatóság megszűnik, s a panaszokkal a jövőben a területenként illetékes felügyeleti egységnél foglalkoznak majd. Ez a PSZÁF szerint az eddigieknél hatékonyabb fogyasztóvédelmi munkát tesz majd lehetővé.
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.