Kedvezményes dolgozói csomagok
Az elmúlt években egyre több vállalkozás kezdi felismerni azt, hogy mekkora erőt jelent számára az az alkalmazotti kör, amely szaktudása, tapasztalata révén a vállalat sikereinek megalapozója. Az évek során felgyülemlett tapasztalatok, kapcsolatrendszer sokszor még középtávon sem pótolható, így a cégeknek egyre komolyabb érdeke az, hogy az üzletmenetben fontos dolgozóikat mindinkább a vállalathoz kössék. Épp ezért egyre gyakoribb, hogy a cégek jelentős része extra juttatásokkal, kiemelkedő munkahelyi körülményekkel is elismeri a dolgozók teljesítményét.
Az is mind általánosabb tapasztalat, hogy a vállalkozások a dolgozói juttatások terén is egyre költségérzékenyebbek: ezek terén a hangsúly a fix fizetésekről mindinkább a teljesítményt honoráló juttatások irányába tolódik. A cégek növekvő részénél találunk példát olyan jutalékok és egyéb ösztönzők használatára, amelyek célja, hogy hatékonyabb munkavégzésre késztessék a dolgozókat. Ezen ösztönző formák használata a legtöbb esetben számottevően csökkentheti a munkáltatói költségeket, s a legtöbbször kedvező fogadtatásra talál a munkavállalók oldaláról is, tekintve, hogy a kifizetések oldalán is több lesz a "borítékban" - s ez így van akkor is, ha számos ösztönző (például a nyugdíjpénztári befizetés) csak hosszú távon érezteti kedvező hatását. Mindezek következtében egyre inkább kiszorulóban van a vállalati ösztönzők terén a hagyományosan vett prémium, amely annak adóvonzata miatt ma már túl drága kifizetésnek minősül.
A vállalatok fizetési szokásainak változására természetesen az adóhatóság is felfigyelt az elmúlt időszakban: az APEH újabban előszeretettel veszi górcső alá a dolgozói juttatásokat. Amennyiben egy-egy konstrukcióról megállapítást nyer, hogy annak célja nem a pluszfeladatok elvégzésének jutalmazása, a hatékonyabb munkavégzés ösztönzése, hanem a munkaszerződésben foglalt tevékenység ellenértékének költségcsökkentő módon történő kifizetése, - az APEH határozottan behajtja az elmaradt járulékokat.
A helyes út megtalálásában az elmúlt időszakban egyre több pénzintézet is segítséget nyújtott a vállalatoknak. A pénzintézetek megjelenése az Employee Benefits (béren kívüli juttatások) terén teljesen érthető: ahogy a vállalatok dolgozóikat, úgy a bankok cégeiket igyekeznek minél több szállal magukhoz kötni. A helyzet ebben az esetben még egyértelműbb: a béren felüli juttatások jelentős része megtakarításhoz, befektetéshez, biztosításhoz kötött, amely természetes területe az univerzalitás útjára lépett bankoknak.
Magyarországon intézményesített formában elsőként az ING csoport kezdett el foglalkozni ezzel a területtel. A banki-biztosítói csoport hasonló termékekkel már jelen van Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában, de a környező államok között már működik ez az üzletág Lengyelországban, Romániában és Csehországban is. Mint a múlt év októberében hazánkban is megalakított Employee Benefits osztályt vezető ügyvezető igazgató, Kádár Gabriella lapunknak elmondta, jelenleg 800 vállalati ügyfél közül nyolcvannal kötöttek szerződést a béren kívüli juttatások intézésére. Az ING ezen programba jelenleg az 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató, 500 millió forintnál nagyobb árbevételű cégeket várja.
Az eddigi tapasztalatok meglehetősen eltérőek: a cégek egy része csak a topmenedzserek számára szeretne olyan szolgáltatásokat igénybe venni, amelyekkel biztosítható az adott munkavállaló megtartása, mások viszont a teljes alkalmazotti kör számára keresnek saját - számukra is költségcsökkentést hozó - megoldásokat.
Az ING-nél jelenleg 8 szolgáltatáselemből állíthatják össze a cégek a saját szempontjaik alapján legmegfelelőbbnek tartott Employee Benefits csomagot. Az előnyt a vállalkozások számára döntően az jelenti, hogy a csomagban meghatározott szolgáltatásokhoz jóval kedvezőbb kondíciók mellett jutnak hozzá, mint ha ezeket külön-külön kellene megrendelniük. Nem kis előnyt jelent az is, hogy a béren felüli elemek dolgozókhoz történő eljuttatása a munkáltatónak egy ilyen szerződés megkötése után már nem jár különösebb adminisztrációs teherrel, hiszen az ügyletek intézését a bank viszi tovább.
A biztosítási termékek az ING-nél modulszerűen épülnek fel, ami lehetővé teszi, hogy a csoportos biztosítási szolgáltatásokon belül az alapként megkötendő kockázati életbiztosításon kívül dolgozók egy-egy csoportjának - beosztásuk, presztízsük alapján - eltérő biztosításokat kössön a munkáltató. A csomagban természetesen megtalálhatóak a nyugdíjpénztári szolgáltatások, amelyek jelenleg a béren kívüli juttatások egyik legnagyobb részét teszik ki.
A banki szolgáltatások terén természtesen prioritást élveznek a folyószámla- és bankkártya-szolgáltatások, ám az ING kínálatában megtalálhatóak a jelzálogfedezet mellett nyújtott kölcsönök is, amelyek az ügyvezető igazgató elmondása szerint hamarosan az államilag támogatott lakáskölcsönökkel bővülnek. A bank közreműködést ajánl a vállalati fedezet mellett nyújtott dolgozói hitelek folyósításában is.
A befektetési szolgáltatások terén Kádár Gabriella arra a döntően felső vezetők számára ajánlott opcióra hívta fel a figyelmet, amely révén ezen dolgozókat értékpapír-juttatással ösztönzik.
A múlt év végén indította útnak s a kiemelt vállalati ügyfeleinek kínálja munkáltatói juttatások szolgáltatáscsomagját a Kereskedelmi és Hitelbank Rt. (K&H). Mint a banknál elmondták, az év végéig mintegy 300 vállalkozás számára teremtik meg a csatlakozás lehetőségét a programhoz, amely mintegy 50 ezer munkavállaló számára biztosít majd kedvezményes banki, biztosítási szolgáltatásokat. Az indulás óta a banknak már több mint 2300 szerződése van.
Az induló kínálat szerint a K&H a programba bevont dolgozók számára nyitott bankszámlák után három hónapig nem számít fel számlavezetési díjat, s a fenti időszak alatt a közüzemi átutalásokat is ingyenessé teszi. A bank saját ATM-nél havi kettő, idegen pénzkiadónál pedig az első pénzkivételt ingyenes szolgáltatásként nyújtja. A bankszámlaszerződés része egy életbiztosítás is, amely baleseti halál esetére 400 ezer forintos összeget fizet.
Munkáltatói garanciavállalás mellett a dolgozó 1-5 százalékkal alacsonyabb kamatozású hitelt vehet fel, míg a K&H Életbiztosítónál alacsonyabb költségek mellett van lehetősége különböző kockázati biztosítás megkötésére. A szolgáltatáscsomag része természetesen itt is a bankcsoport egészség- és nyugdíjpénztárának teljes szolgáltatási köre is.
A K&H által kínált szolgáltatáscsomag egyik érdekes eleme, hogy szükség esetén a bank azt is elvállalja, hogy az ügyintézést az adott cég telephelyén végzi. (NLN)
Munkatársunktól


