Rekordárak rajzokért

Rendkívül élénk kereslet jellemezte a március végén tartott párizsi grafikai vásárokat és az azokkal egy időben tartott árveréseket (VG, 2003. március 24., 16. o.). A Piasa aukcióján világrekordnak számító áron (egyúttal a legmagasabb becsült érték kétszereséért), 1,46 millió euróért kelt el Paul Gauguin 1892-ben készült, tahiti nőt ábrázoló gouache-pasztellképe, és Claude Lorrain szintén gouache-sal kiemelt tollrajzáért is minden eddiginél magasabb árat, 341 ezer eurót fizetett egy amerikai magángyűjtő. Francois Boucher vöröskréta-rajzai közül a legdrágább közel 65 ezer eurót ért meg új tulajdonosának, a rokokó művész egy papírra készült olajvázlatát pedig 150 ezerért értékesítette az egyik galéria. A külföldi mesterek közül Giambattista Tiepolo műve bizonyult a legértékesebbnek: fiatal férfi fejét ábrázoló vöröskréta-rajza 174 ezer euróért cserélt gazdát Párizsban. (Handelsblatt)



Osztrák művészet Salzburgban

Elsősorban az osztrák művészet gyűjtői számára kínál remek lehetőséget a salzburgi várban jövő hétfőig látogatható művészeti és régiségvásár. A 45 kiállító standjain a 19. századi városlátképek és tájképek mellett a szecesszió korának számos alkotása is megtalálható; Gustav Klimt munkái közül például Adele Bloch-Bauer és Fritza Riedler ismert portréihoz, illetve az 1904-es Szerelmespárhoz készült vázlatrajzok szerepelnek a kínálatban. Egon Schiele aktrajzait több galéria is kiállítja, a korszak bútorművészetéből pedig Josef Hoffmann egy karosszéke (5250 euró) emelkedik ki. (Handelsblatt)



Pangás Kölnben

Mérsékelt érdeklődés jellemezte a múlt héten véget ért Kunstköln művészeti seregszemlét s az azzal egy időben és egy helyszínen megrendezett nyugatnémet művészeti vásárt. A közepes árkategóriájú kínálatot felvonultató vásárokon főként a modern művek eladói panaszkodtak a vásárlók óvatosságára, de a szecessziós műtárgyak, a bútorok és az ezüsttárgyak sem fogytak igazán jól; egyedül a 19. századi festmények piacán volt tapasztalható némi mozgás. Az idén egyébként a korábbinál kevesebb külföldi vásárlóról adtak számot a részt vevő galériák, a német gyűjtőket pedig a jelek szerint óvatossá tette a gazdaság gyengélkedése. (Handelsblatt)



Pórul járt befektetők

Nagy-Britanniában 756 ügyfél összesen 6,4 millió fontnyi befektetése veszhet el, miután csődbe ment a kortárs műalkotások vásárlása, majd azok vállalatoknak való bérbeadása révén évi 15 százalékos hasznot ígérő Taylor Jardine cég. Az ügyfelek pénzéből megvásárolt mintegy 2000 festményből - amelyek most a Christie's raktáraiban várják sorsukat - csupán 300-at sikerült bérbe adnia a társaságnak. Nem ez az első ilyen eset a szigetországban: 2001-ben a kortárs sokszorosított garfikákba való befektetés révén évi tízszázalékos hasznot ígérő Barrington Fleming Art Society került csődbe, az ügyfelek pedig azóta sem jutottak pénzükhöz. (The Art Newspaper)