BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyben a Barátság-Adria

A tervek szerint jövőre indulnának az orosz nyersolajszállítások az egyesített Barátság-Adria vezetékrendszeren keresztül. Ám a hat ország, köztük Magyarország által is szorgalmazott projekt befejezése veszélybe kerülhet a horvát környezetvédők ismét fellángolt tiltakozása nyomán. Szakértők szerint kompromisszumos megoldás lenne, ha Omisaljból kitiltanák a túl öreg és nem duplafalú, vagyis nem biztonságos tartályhajókat.

A Jadranski Naftovod (Janaf) horvát állami csővezeték-üzemeltető társaság várakozásai szerint jövőre megkezdheti az orosz nyersolaj szállítását a Krk szigeti Omisalj kikötőjébe. A kikötő az Adriai-tenger egyetlen mélyvízi nyersolajterminálja. A tranzit feltételeinek megteremtését célozza a Barátság-Adria projekt, amelyről az érintett államok (Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és Horvátország) tavaly decemberben állapodtak meg.

A két vezetékrendszer integrálása, illetve az Adria szállítási irányának megfordítása révén az orosz nyersolaj a túlzsúfolt Boszporusz és Dardanellák kikerülésével juthat el majd a Földközi-tenger térségébe, illetve a még távolibb piacokra, főként Amerikába.

Ám a terv megvalósítását nehezíti a helyi környezetvédők fokozódó ellenkampánya. Attól félnek, hogy az évi 55-ről várhatóan mintegy 77-re növő tartályhajó-forgalom komoly veszélyt jelent majd az észak-adriai parti vizekre. A terület környezeti rendszere igen érzékeny, sérülékeny. Ráadásul az esetleges környezeti károk jelentős jövedelemkieséssel fenyegetnék az országot, hiszen délnyugati szomszédunk minden évben körülbelül 800 millió dollárt zsebel be az adriai idegenforgalomból. Emellett még évi 160 millió értékben is exportál onnan halat. Mi ezekhez képest az évi alig 80 millió dolláros tranzitdíj, amely maximálisan bejöhet majd az orosz nyersolajszállításokból, ha azok teljesen felfutnak?

A horvát környezetvédők szerint ezért nem lenne szabad ilyen nagy kockázatot vállalni - jelentette a Reuters.

A Janaf főnöke másként látja. Azzal érvel, hogy Horvátország külföldi hitelét rontaná, ha a kormány engedne a nyomásnak, vagyis, ha a környezetvédők nyomására leállítaná a projektet. A társaságnál egyébként is eleget tesznek a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak, túlteljesítve a belföldi törvényi előírásokat.

Zágrábban ennek ellenére óvatosak: ugyan gazdaságilag fontosnak tartják a Barátság-Adria-projekt befejezését, de várhatóan tanulmányt készíttetnek a beruházás környezeti kihatásairól. A vita kompromisszumos lezárását jelenthetné mindazonáltal, ha a horvát vizekről kitiltanák a húsz évnél régibb és az egyfalú tartályhajókat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.