Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és a Budapest Lízing Rt. december végén 20 millió eurós hitelkeret nyújtásáról írt alá megállapodást. A program keretében - amely kiegészül az EU további, 3 millió eurós ösztönzési csomagjával - mikro- és kisvállalkozások jutnak új forráshoz maximum 125 ezer euró értékben. A közelmúltban aláírt szerződéssel a Budapest Lízing a hazai lízingtársaságok közül az elsők között csatlakozik az EU-EBRD kis- és középvállalkozási (kkv) finanszírozási programjához.

A programot az Európai Bizottság és az EBRD indította el a PHARE-program keretében, 1999-ben. A program a kis- (beleértve a mikro-) és középvállalkozások fejlesztését célozza a csatlakozásra váró tíz országban. A helyi pénzügyi közvetítőknek nyújtott finanszírozási programok megkönnyítik a kkv-k hozzáférését a hitelekhez, a lízing-, illetve tőkefinanszírozáshoz. A PHARE-program évente hozzávetőlegesen másfél milliárd eurós költségvetést biztosít a csatlakozás előtt álló országok és az EU pénzügyi és technikai együttműködésére. A kkv finanszírozási programjában jelenleg rendelkezésre álló támogatási keretet az EBRD kezeli. A magyar lízingpiac átlagban 30 százalék körüli éves növekedéssel 1999 óta folyamatosan bővül. 2002-ben - az ingatlanlízinget nem számítva - vállalkozások és magánszemélyek megközelítőleg kétmilliárd euró értékben lízingeltek új eszközöket. A piacot a jármű-finanszírozás túlsúlya jellemzi; az öszszes lízingfinanszírozás 75 százalékát a személygépkocsi-, 13 százalékát pedig a tehergépjármű-lízing teszi ki. A Budapest Bank leányvállalataként működő, 1992-ben alakult Budapest Lízing Rt. a szintén dinamikusan növekvő eszközfinanszírozási szegmensben kívánja erősíteni pozícióját. A tehergépjármű- és eszközfinanszírozás új volumene a társaságnál 2003-ban elérte a 23 milliárd forintot, míg az adózás előtti eredmény meghaladta az 1 milliárd forintot. A cég a tehergépjármű-lízing specialistájaként és az ország egyik vezető eszközfinanszírozójaként kiemelkedő üzleti lehetőségeket lát a helyi kkv-szektorban. A vállalat megítélése szerint a tehergépjármű-piac növekedése rendkívül erős marad Magyarország EU-csatlakozása után is, amikor a szabályozás megváltozása miatt sok üzemeltető korszerűbb tehergépjárművet szerez be annak érdekében, hogy megfeleljen az unió szigorúbb környezetvédelmi és biztonsági szabványainak. (VG)