BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakul-e a biztosítási piac?

A szlovák és szlovén társaságoknál olcsóbb, az osztrákoknál viszont drágább lesz kötelező biztosítást kötni az uniós csatlakozást követően. Szakértők szerint azonban kicsi arra az esély, hogy az uniós csatlakozást követően a biztosítók tevékenysége más országokba is átnyúljon.

A szomszédos tagországokban bejegyzett biztosítók szolgáltatásai már itthon is elérhetők lehetnek Magyarország uniós csatlakozását követően. A szolgáltatások szabad áramlásának köszönhetően a kötelező biztosítás olcsóbb lehet, ha külföldi társaságoknál kötjük: ez különösen a szlovák és a szlovén biztosítókra lehet igaz.

Lapunk által megkérdezett szakértők szerint az osztrák társaságokhoz már nem érdemes szerződni az uniós csatlakozást követően. Ennek egyik oka, hogy a biztosítási díjak nagyságrendekkel magasabbak Ausztriában, mint Magyarországon. A gépjármű-biztosítási díjak közötti szakadéknyi különbség azzal magyarázható, hogy a javítási munkálatokért mintegy 80 százalékkal kérnek többet nyugati szomszédunk szervizeiben. Míg nálunk átlagosan 15 eurót kell fizetni egy óra munkáért, addig Ausztriában 70-et.

Persze nemcsak a magyar autótulajdonosok szerződhetnek külföldi biztosítóhoz, hanem fordítva is. A határon átnyúló biztosítások felkínálásának azonban csak az elvi lehetősége nyílik meg, gyakorlati megvalósíthatósága csekély - mutatott rá Maják Viktor, az Union Biztosító marketingvezetője. Ennek oka egyrészt, hogy a külföldre ácsingózó biztosítóknak számos adminisztrációs követelménynek kellene megfelelniük. A magyarországi kötelezőbiztosítási-piacra betörni kívánó társaságoknak például be kellene jelentkezniük a Belügyminisztérium központi adatbázisába, hozzá kellene járulniuk a biztosítók központi káralapjához, és az országban ügyfélszolgálatot kellene nyitniuk. Másrészt, a társaságoknak nyelvi és kulturális különbségekkel kellene szembesülniük.

Ráadásul a magyar biztosítóknak azért is ésszerűtlen kiterjeszteni tevékenységüket más tagországokba, mert a hazai piac még telítetlen, és a biztosítás számos lehetőséget tartogat belföldön. Ezt támasztja alá az a számadat, miszerint hazánkban a biztosítások mindössze 3 százalékát teszik ki a GDP-nek, az unióban ezzel szemben átlagosan 5-8 százalék ez az arány - tette hozzá Maják Viktor.

A biztosítók tömeges átvándorlása már csak azért sem valószínű, mert várhatóan csak kevés társaság él azzal a lehetőséggel, hogy szolgáltatásait a határon túl is elérhetővé tegye - véli Sulok Zoltán, a GKI elemzője. A nagy külföldi biztosítók tulajdonosai ugyanis Magyarországon is jelen vannak, az azonos tulajdonban lévő cégek pedig nem kívánnak versenyezni egymással.

Ennél is többről van szó, hiszen a biztosító számára önpusztító lenne egy olcsóbb díjú biztosítással átmenni egy drágább szolgáltatási környezetbe, vagy onnan fogadni ügyfeleket - teszi kerekké a képet Sipos József, az Allianz-Hungária ügyvezető igazgatója. A társaságoknak ugyanis a kárban érintett ország élet- és árszínvonala, valamint törvényi követelményei szerint kell fizetniük. Ráadásul olyan addicionális költségeket is vállalniuk kellene, mint például a szerződések megfelelő nyelvű változatának elkészítése. Ha ugyanis egy külföldről származó fehérneműhöz kötelező magyar nyelvű használati utasítást mellékelni, akkor a biztosítási szerződéseknél sem lehet más a helyzet. Sipos József úgy véli, a túl alacsony díjak egyébként is gyanakvásra adhatnak okot. Az olcsó biztosítás ugyanis valószínűleg silányabb szolgáltatási minőséget takar.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.