A fél évvel ezelőttihez képest tíz százalékponttal mérséklődött azoknak az aránya, akik semmilyen formában nem kívánnak félretenni, vagyis várhatóan növekszik a megtakarítási kedv 2004-ben - áll a GKI Gazdaságkutató Rt.-nek a monetáris szféra idei első félévi fejlődéséről készített gyorsjelentésében. A jelentés szerint az éven belüli és az éven túli forintbetétek lesznek a meghatározó formák a forintbetétek allokációjánál, de a lekötött folyószámla- és a devizabetétek is népszerűek maradnak. Az egyéb megtakarítási formák közül a lakosság 31 százaléka említette az ingatlanbefektetést, de a másik három forma - vállalkozás, föld, ékszer, műkincs - is népszerűbbé vált az elmúlt három évben.
Az éven belüli forintbetétben takarékoskodók 52 százaléka továbbra is ezt a formát tünteti ki figyelmével, néhányan viszont a hosszabb lejáratú betétek felé fordulnak. A megtakarítási lehetőségek közül az éven túli lejáratú forintbetétbe és devizabetétbe fektetnek újra a legnagyobb arányban, és ugyanez a helyzet a vállalkozással rendelkezők körében is. A banki értékpapírok tulajdonosainak 48 százaléka választja ismét e formát. A kincstárjegyben takarékoskodók, valamint a lakás- és lekötöttszámla-tulajdonosok legnagyobb arányban ismét ezeket a megtakarítási formákat választják. A devizatulajdonosok körében továbbra is népszerű marad ez a forma, de 45 százalékuk ingatlanba is fektet.
A jelentés szerint a következő időszakban a lakás célú hitelezés mérséklődésére lehet számítani, és várhatóan csökken a gépkocsi és tartós javak vásárlási dinamikája is. Azok közül, akik már vettek fel bankhitelt, 15 százalék tervezi, hogy újra ehhez folyamodik, viszont a hitellel nem rendelkezőknek csak három százaléka tervezi kölcsön felvételét. A megtakarítók 22 százaléka vett már fel, és 6 százaléka szeretne továbbihoz jutni. Az összes várható hitelfelvevő 38 százaléka megtakarító lesz, amely a GKI szerint valószínűsíthetővé teszi azt is, hogy félretett pénzükhöz hozzányúlnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.