BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Holland tájak „orosz” festményeken

Orosz műgyűjtők attól tartanak, hogy hamisítványokkal áraszthatják el a gyorsan növekvő orosz műkincspiacot. A szakmát sokkolta az a nemrég kirobbant bűnügy, amelynek kapcsán tíz – összesen kétmillió dollárra értékelt – festményről derült ki, hogy nem eredeti. Ha bebizonyosodik, hogy a letartóztatott Tatyjána Preobrazsenszkij és férje, Igor ilyen értékben próbált meg hamisítványokkal kereskedni, akár tízévi börtönbüntetést is kiszabhatnak rájuk. Preobrazsenszkijék tagadják a vádakat, és azzal védekeznek, hogy egy szervezett bűnözői csoport keverte őket gyanúba.
Ami sok műkereskedőt igazán aggaszt, az az, hogy az egyik képet a tekintélyes moszkvai Grabar Intézet is eredetinek nyilvánította. A képet Alekszandr Kiszeljov (1833– 1911) orosz festő műveként adták el 150 ezer dollárért (32 millió forint). Valójában egy névtelen dán mestertől származott, és 5000 euróért tettek rá szert Koppenhágában. Alekszej Vlagyimirov, a Grabar Intézet igazgatója szerint a képet profi restaurátorok és művészek alakították át, és látták el Kiszeljov hamis kézjegyével.
Hasonló esetet leplezett le a Sotheby’s aukciósház. Egy londoni illetőségű gyűjtő a leghíresebb 19. századi orosz tájképfestő, Ivan Siskin neve alatt akart túladni egy képen. A katalógusban több mint 550 ezer fontra (204 millió forint) értékelték a művet. Három héttel az árverés előtt a Sotheby’s szakértői újból megvizsgálták, és kiderült, hogy egy másodosztályú holland festő, Martin Koekkoek munkájáról van szó.
Az orosz hamisítók rendkívüli aprólékossággal járnak el – mutat rá Gennagyij Mjelnik, az orosz belügyminisztérium szóvivője. A nyugatról származó tájképeken olyan változtatásokat eszközölnek, amelyek hihetővé teszik az orosz származást: figyelmük az ábrázolt utak szélességére, a falevelekre, de még a háztetőkre is kiterjed. Nehezíti a leleplezést a 19. századi európai művészek szoros egymásra hatása is, ráadásul sok kevésbé ismert orosz festő Nyugaton, többek között a düsseldorfi akadémián tanult. (VG)

A műkincsek birtoklása státusszimbólumnak számít az utóbbi években meggazdagodott orosz vásárlóréteg szemében. Az orosz műkincspiac éves forgalmát 700 millió és 1,5 milliárd dollár (149 és 319 milliárd forint) közé teszik. Az orosz képzőművészet iránti kereslet messze meghaladja a kínálatot, és sok hamisító ebből próbál meg hasznot húzni. Leginkább azok az új gyűjtők védtelenek a csalókkal szemben, akik vakon megbíznak a szakemberek véleményében.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.