Nyugat-Európában a lízingpiaci paletta egyre bővül, bár aligha a tömegigények lefedését szolgálja a jachtok, a sportrepülőgépek, a festmények, a veteránautók vagy a díszhintók lízingje. Az ilyen speciális igényeket támasztó piaci szegmens jelenleg marginális Magyarországon, bár egyes eszközöknél komoly növekedési potenciált lát Kiss Zoltán, az úgynevezett prémium kategóriába ez év elején belépett Hypo Alpe-Adria Leasing cégcsoport vezérigazgatója. Az év eddig eltelt része a terveiket meghaladó bővülést hozott: a magáncélú hajó-, repülőgép-finanszírozási piacon átvették az első helyet, beszálltak a luxuslakások, illetve luxusautók (például Bentley) finanszírozásába.
Trenddé vált a hajótartás Magyarországon, bár továbbra is luxuscikknek számít – ad helyzetképet Kiss Zoltán. Az árak jellemzően 20-25 millió forintról indulnak, de van példa 70-80 milliós értékű hajó vételére is. A lízingelőnek 30 százalékos önrészt kell állnia, az 5–7 éves futamidő a jellemző, s a tavalyi, euróalapú finanszírozási dominanciával szemben az idén már a svájcifrank-alap dominál. Az árazás egyénileg történik, ám az autófinanszírozáshoz hasonló THM-ek jellemzik ezt a piacot is. Az is bekapcsolódik a hajótartásba, aki nem biztos abban, hogy képes a vízi járműt fenntartani – osztotta meg tapasztalatait Kiss Zoltán, ám hozzátette: a hajóvásárlók általában jó ügyfeleknek számítanak. A nemzetközi háttér, a jó díleri kapcsolatrendszer miatt azonban a hajó igen jó fedezet is egyben, a visszavett hajón jellemzően két héten belül veszteség nélkül túl tudnak adni.
Ami a repülőgéplízinget illeti, a Hypo Alpe-Adria az idén többet is finanszírozott. A lízing itt hosszabb, 7–12 éves futamidőre szól – a kis gépeknél 5-7 évre –, míg a kondíció megállapítása itt is egyedileg történik. FB
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.