BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Nyolcaktól a kortársakig

Az Abigail aukciós anyaga a május 6-i árverésen is felöleli a teljes 20. századi magyar képzőművészetet, a Nyolcaktól a kortársakig, a figuratívtól az absztraktig, a festményektől a kollázsokig, Párizstól Budapestig. Ez alkalommal Csók István, Gyarmathy Tihamér és Kádár Béla művei érik a legtöbbet.

A Művészetek Palotájában megrendezendő aukción 235 mű szerepel közel 70 milliós összkikiáltási áron. Az Abigail továbbra is folytatja azt az úttörőnek számító stratégiáját, miszerint az aukciós kínálatába beemeli kevésbé ismert 20. századi hazai művészek, illetve külföldön híressé vált, ám itthon alig méltatott magyar festők munkáit is. Ezzel a példaértékű cselekedettel nem csupán tágítja a hazai 20. századi műkereskedelem amúgy egyre szűkülő tárházát, hanem egyben elősegíti az értékes magyar vagy magyar származású művészek műalkotásainak visszavándorlását is.

A vasárnapi aukción nagyrészt olajfestményekkel találkozhatunk, de akad egy-két tusrajz, akvarell, nyomat és vegyes technikájú mű is.
A 20. század első felének művészetét többek között Aba-Novák Vilmos két tusrajza (103., 106.), Czigány Dezső Önarcképe (225.), Rippl-Rónai József Lovak című pasztellja (111.), az alföldi inspirációkból merített Rudnay Gyula Jelenet című tájképe (158.), Kontuly Bélának egy klasszikusabb irányba mutató csendélete (152.), Orbán Dezsőnek több pasztell- és olajképe (27., 42., 46., 145.), valamint Kádár Béla expresszionista hatású Enteriőr című munkája (52.) képviseli.

Különlegesen sokoldalú művész volt Hincz Gyula, akit berlini tanulmányútja a német expresszionizmus hatása alá vont, majd Rómában a neoklasszicizmus irányába fordult. Ennek a kettősségnek a jegyében született az 1930-as években Fehér csendélet című olajképe (126.), amely 260 ezer forintról indul.

Egy igazán kivételes mű kerül kalapács alá az ötvenes-hatvanas évek egyik legjelentősebb művészétől, Tóth Menyhérttől. A sokáig az Alföldön élő Vaszary-tanítvány szürreális falusi víziókat festett organikus formákkal. Ennek egy szép példája Balatoni naplemente című műve (129.), amelyre 480 ezer forinttól licitálhatunk.

Szépen reprezentálja a szentendrei festészet képviselőjének, Vajda Júliának két festménye a művész pályájában bekövetkezett változást; a 380 ezer forintról induló, 1940 körül készült Szentendrei utcarészlet című szénrajz (112.), valamint az 1971-es Foltok és rajz című konstruktivizmusba hajló olajkép (29.). Ez utóbbiért 600 ezer forinttól kell licitálniuk az érdeklődőknek.

Több aktábrázolás is kalapács alá kerül az árverésen. Itt említhetjük Czene Béla finom színárnyalatú, kontúros Akt fiesolei háttérrel című munkáját (93.), Mund Hugó Akt tájban című akvarellel színezett litográfiáját (108.) vagy Ziffer Sándor önaktját (104.).



Deim Pál festészetének alapja Barcsay Jenőnek a geometrikus szerkesztésen alapuló művészete, illetve az ikonfestészet. Narancs és vörös című akrilja (201.) a tér és sík konstruktív szerkesztésének jellegzetes példája, 650 ezer forinttól licitálhatunk rá.

A már klasszikus kortársaknak számító művészeket olyan nagy nevek képviselik, mint Bak Imre, Fajó János, Fehér László, Konok Tamás vagy Pauer Gyula. A geometrikus Bak Hommage a Ady című szitanyomata (131.) 50 ezer forintról indul. A statikusság és a dinamizmus határán mozgó Fajó Jánosnak több nonfiguratív munkája is kalapács alá kerül, többek között egy egészen friss mű is 2005-ből Pi-pi címmel (200.), 950 ezer forintért. Fajó Fehér Üzenet II. című monotípiájára (135.) 110 ezer, Konok Geometrikus kompozíciójára (32.) 180 ezer, Pauer Akantuszára (212.) 120 ezer forinttól licitálhatunk.

Három mű is szerepel az árverésen az antropomorf formákat festő Gyarmathy Tihamértól, többek közt az árverés egyik legdrágább tétele, a Kettő és fél című olajfestménye (203.), amely 2,2 millió forintos kikiáltási árról indul. Szintén 2,2 millió forinttól licitálhatunk a nagybányaiak müncheni és párizsi baráti köréhez tartozó Csók István Pihenő sokác lányok című népéletképére (159.).

A külföldön ismertté lett magyar művészeket a párizsi École des Beaux-Arts-on tanult Stein Anna egy olajképe (45.), a fotóval is foglalkozó Joseph Kadarnak a vegyes technikájú Golgotája (208.), az Argentínában letelepedett Kiss Rezső Holland házak című festménye (58.), illetve Nem’s Judith Totem című objektje (115.) reprezentálja. Az 1933-ban Párizsba, onnan pedig 1939-ben az USA-ba emigrált Peterdi Gábor. Külváros című víziós tájképe (65.) 1937-ből való, amelyre 220 ezer forinttól lehet licitálni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.