BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Végre felértékelődhet a fotóművészet

Nagy előrelépésként értékelhetjük a fotóművészetnek a magyarországi piacon való elismertetése szempontjából a Kieselbach Galéria kezdeményezését, amellyel immár második alkalommal rendez kizárólag ennek a művészeti ágnak szentelt aukciót. Néhány, a két világháború közötti időszakból származó klasszikus felvétel már a korábbi években is rendszeresen helyet kapott a cég festményaukcióin, majd ez év májusában a Kieselbach első fotóárverése is lezajlott. Ezen a 8,7 millió forintos összkikiáltási árat több mint 18,5 milliós összleütés követte, és André Kertész Iskolaudvar című képének kereken hárommillió forintos eredménye minden korábbit jócskán felülmúló rekordot állított fel a magyarországi fotópiacon.

A második, november 10-én sorra kerülő árverés előzeteseként a Kieselbach Galéria őszi képaukcióin is szerepelt négy vintázs, azaz korabeli nagyítású fotográfia: ezek közül Brassai Sevillai ünnepek sorozatának két darabja 550, illetve 600 ezer forintos árat ért el, de a lényegesen kevésbé ismert Demeter Károly 1924-es Akt szőlővel című kompozíciójáért is bő negyedmillió forint volt a nyertes licit. Biztató jel volt az is, hogy szeptember végén nagy sikerrel zárult az Ágens Fotóművészeti Galéria harmadik fotóárverése (VG, október 8., 15. oldal): Moholy-Nagy László és André Kertész képei néhány százezer forintos árakat értek el, és a többi régi alkotás is jól szerepelt – igaz, a kortárs fotókkal szemben még óvatosak voltak a gyűjtők.

Szombat délelőtt 11 órától 122 tételt árvereznek a Kieselbach Galériában. Ebből kilencven (a könyvkereskedelemből ismert Szabó Károly válogatásában) régi vintázskópia, 32 műtárgy pedig kortárs magyar fotóművész munkája. Utóbbiakat szintén Szabó Károly, valamint Einspach Gábor és Elek Judit válogatta. Az összkikiáltási érték a tavaszinak mintegy másfélszeresére, közel 12 millió forintra rúg, ám most is sok olyan klasszikus tétel van, amelynek szándékosan nagyon alacsony a kikiáltási ára. A fiatal művészek képei esetenként ezeknél magasabbról indulnak, hiszen a speciális technológiával nagyított kortárs műveknél csak az előállítás költsége önmagában elérheti a 60-80 vagy akár a 120 ezer forintot is.

A klasszikusok közül André Kertész Újságárusnál, Párizsban című képe 1,6 millió forintról indul; a felvételt és a kópiát is maga a mester készítette 1934-ben, ezt a hátoldalon látható pecsétek, a fotópapír, a kép tónusa egyaránt bizonyítja. Egy másik Kertész-fotó – amely a művész Etienne Beothyvel és Steiner Annával Bretagne-ban tett utazásának egyik momentumát jeleníti meg – ehhez képest nagyon olcsó, mindössze 380 ezer forintról indul. Brassai Sevillai ünnepek sorozatából ezúttal is kalapács alá kerül két darab, 320, illetve 280 ezer forintos kikiáltási áron. Escher Károlynak az 1931-es biatorbágyi merényletről készült dokumentumfotója 600 ezer, a portréfotózás klasszikusa, Angelo (Funk Pál) egy alkotása pedig már 50 ezer forinttól a miénk lehet.

A kortárs fotósok között nem csak befutott, széles körben elismert neveket találunk (Korniss Péter, Kerekes Gábor, Stalter György stb.), számos fiatal fotós – Dóka Béla, Erdei Krisztina, Hangay Enikő, Perlaki Márton, Surányi Miklós, Turay Balázs, Barakonyi Szabolcs és mások – képei is szerepelnek a kínálatban.

Nagy lemaradás

A nemzetközi piacon eddig eladott legdrágább fotó, Andreas Gursky 2001-ben alkotott 99 Cent II Dyptichon című képe 3,3 millió dolláros árat ért el.

Magyarországon André Kertész Iskolaudvar című műve tartja a rekordot, hárommillió forinttal.

Magyarországon André Kertész Iskolaudvar című műve tartja a rekordot, hárommillió forinttal.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.