BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nyertesek mögött akarunk állni

A gazdasági válság közepette előtérbe kerül a hagyományos kereskedelmi banki attitűd a hitelintézeti piacon – nyilatkozta lapunknak Patyi Sándor, az MKB Bank Zrt. vezérigazgató-helyettese. Úgy véli: a jelenlegi környezetben is akadnak finanszírozható, stabil vállalatok, és az MKB Bank felkészült a válság utáni gyors indulásra is.

Miként módosította az MKB Bank vállalati stratégiáját a gazdasági válság?

A vállalati stratégiánk üzenete változatlan: az ügyféligényeket követő bank vagyunk, amely igyekszik a partnereit a lehető legszélesebb eszköztárral kiszolgálni, ám üzletpolitikáját tekintve konzervatív, és tartózkodik a kétes megtérüléssel járó, buborékszerű befektetésektől. Az egyes ügyfélszegmenseknél tanúsított üzleti aktivitásunkat tekintve ugyanakkor már nem homogén a helyzet. Az alsó középvállalati szektorban rövid távon változatlan volumennel számolunk, a felső közép- és a nagyvállalati körben viszont tovább kívánjuk erősíteni piaci pozícióinkat. Az ingatlan- és projektfinanszírozás területén ugyanakkor nehéz további térnyerésről beszélni, hiszen az MKB Bank itt piacvezető. Nem tartjuk viszont prioritásnak a pénzügyi vállalkozások, a külföldi vállalatok, valamint a pénzintézetek refinanszírozását.


Melyek azok az ágazatok, amelyeket a legkevésbé preferál a hitelintézet, és melyek, amelyekkel kevés a probléma?

Az egyes ágazatokat tekintve szintén szelektív az üzletpolitikánk. Konzervatív az álláspontunk például az építőipari cégek esetében, vagyis ebben a szegmensben kiemelten vizsgáljuk az adott vállalkozás pénzügyi stabilitását. Régebben lekerült a preferált ágazatok listájáról a textilipar, amelynek finanszírozása szintén komoly kockázatokat hordoz. Keressük viszont az új lehetőségeket a zöldenergia-beruházásoknál, egyebek mellett azért, mert az anyabankunk révén megfelelő know-how áll mögöttünk ebben az ágazatban. A másik, jelentős növekedéssel kecsegtető terep az egészségügyé: bár a teljes körű reform elmaradt, akadnak még területek, amelyek tartogatnak kedvező lehetőségeket. Itt persze hangsúlyos szerepet kapnak az MKB Bank által kínált speciális termékek is – például a faktoring –, amelyek az intézmények pénzgazdálkodását sokkal hatékonyabbá teszik. Az ágazati megközelítésnek – amellett, hogy nagyon fontos – persze figyelembe kell venni a korlátait, hiszen minden területnek akadnak nyertes és vesztes szereplői egyaránt. Az MKB Bank ezért mindig a felső kétharmadban lát elsősorban fantáziát: ezek a vállalatok húzzák az adott ágazatot, az alsó szegmensben viszont rendszerint nagy a kockázat.


Az MKB Bank mindig is nagyon jó ügyfélkörrel dolgozott, legyen szó akár a vállalati, akár a retail területről, ám az elmúlt évben jelentősen emelkedett a provízió mértéke a hitelintézetnél. Ez mivel magyarázható?

A vállalati ügyfélkört láthatóan érintette a válság: bár a krízist mi sem láttuk előre, a tartalékolási politikánk mindig is konzervatív volt, s a megnövekedett provízió tükröződik az elért eredményen. Hangsúlyozom ugyanakkor, hogy a céltartalék nem egyenlő a veszteséggel, hanem egy puffert jelent, ami rendelkezésre áll, ha szükséges. Éppen ezért lényeges, hogy egy bank mennyire tud megfelelően bánni a fizetési nehézséggel küzdő ügyféllel. Véleményem szerint nagyon fontos, hogy tudassuk velük: megadjuk nekik az új lehetőséget, ám már más szintre jutott a kapcsolatunk. Ha ezek után fennáll az együttműködés, akkor van esély a megtérülésre, ha nem, elkerülhetetlen a veszteség.


Mennyiben érinti az MKB Bank működését a tulajdonos vállalati stratégiájának módosítása?

A BayernLB vállalati üzletága – az alaptevékenységek megtartása mellett – az ügyfelek működésének követését tűzte ki célul, amit az MKB Bank magára nézve is követendőnek tartott és meg is valósított. Komoly hangsúlyt kap emellett anyabankunknál a német ügyfelek kiszolgálása, ez szintén fontos lehet számunkra is, ezért a German Desk fejlesztésére kiemelt figyelmet fordítunk. Előtérbe kerül tehát a hagyományos kereskedelmi banki attitűd: a finanszírozott ügyfelek ismerete, és ezzel szemben a spekulatív jellegű műveletek, befektetések mellőzése.


A vállalati üzletág mindig is meghatározó részét képezte az MKB Bank működésének, és jelentős szerepe volt mind a növekedésben, mind az elért profitban, még azt követően is, hogy a hitelintézet a lakossági piacon is intenzív pozícióépítésbe kezdett. A jelenlegi körülmények között milyen célokat tűztek ki maguk elé?

Az MKB Bank üzletpolitikájában – a retail terület megerősítésével – nem a vállalati üzletág került hátrébb, hanem a több lábon állás stratégiájának megvalósítása történt meg. A hat százalék környéki piaci részesedés a lakossági, és 14 százalékos a vállalati üzletágban nagyon jelentős többletet hozhat, és itt jelentkezik az említett jó minőségű ügyfélkör előnye, hiszen kiválóak a keresztértékesítési lehetőségek. A vállalati üzletágban is akadnak ügyfelek, akik stabilizálták pozícióikat, vannak középtávú megrendeléseik, és a cash flow termelő képességük megmaradt. Mi az ő oldalukra, a nyertesek oldalára kívánunk állni. Emellett újra meg kell említenem: a természetes fejlődésben vagyunk érdekeltek, a buborékokban, derivatívákban továbbra sem hiszünk.


Hogyan készülnek a válság vége utáni időszakra?

A válságkezelés egyik lényeges eleme a kommunikáció: elég csak emlékeztetnem arra, hogy annak idején mi jelentettük be először a svájcifrank-alapú hitelek felfüggesztését, ezzel azonnal a figyelem középpontjába kerültünk. Ami a jövőt illeti: rendszeresen szervezünk vidéki roadshow-kat, ahol a helyi vezetők véleményét meghallgatva proaktívan értékeljük a kínálkozó lehetőségeinket. Az MKB Banknál tehát a problémák – és az ügyfelek – megértése olyan szinten áll, hogy akkor is az elsők között tudunk lenni, amikor a piac elkezd kilábalni a gödörből.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.