Ezzel együtt már látszanak biztató jelek: Hordós Zoltán szerint bár a szerződések száma továbbra is csökken, ez a mérséklődés az előző év azonos időszakához képest már csak 65 százalékos, holott fél évkor még
74 százalékos visszaesést regisztráltak. (Az európai lízingszövetség, a Leaseurope adatai szerint a magyarországi piacon jelentkező csökkenés jóval magasabb, mint a 36 százalékos nyugat-európai átlag, ám a 70 százalék feletti romániai és ukrán számoknál még mindig kedvezőbb.)
Ha a lízingcégek üzletmenete nem is, de a szövetség érdek-képviseleti munkája nagyon sikeresnek bizonyult 2009-ben, hiszen számos olyan jogszabályváltozás történt és várható, amely kedvező a piaci szereplők és az ügyfelek szempontjából. Ezek közül Lévai Gábor, a lízingszövetség főtitkára többek között megemlítette a második vagyonszerzési illeték eltörlését az ingatlanvisszlízingnél, illetve azt, hogy az értékvesztés adóalap-csökkentő tétellé vált a pénzügyi vállalkozások – így a lízingcégek – számára is. Érezhető mértékben érinti majd a piaci szereplőket az ügynökökre vonatkozó törvény várható megalkotása, amely áttételesen bár, de szintén csökkenti a lízingcégek kockázatait. A Magyar Nemzeti Bank devizahitelezésre vonatkozó javaslatain ugyanakkor a szövetség álláspontja szerint még csiszolni kell, hiszen az jelenlegi formájában a mostani, töredékére csökkent piacot is megfelezhetné.
Az egyes területek közül a legnagyobb visszaesést az ingatlan- és a gépjármű-finanszírozás szenvedte el: előbbinek 75, utóbbinak 69 százalékos csökkenést kellett elkönyvelni az első három negyedévben. A gépjármű-finanszírozás kapcsán ugyanakkor Lévai Gábor megjegyezte: a nehézségek ellenére egyáltalán nincs szó arról, hogy az idén megtöbbszöröződött volna a viszszavett járművek száma a piacon. Az elmúlt három évben ugyanis átlagosan 15 ezer járművet vettek vissza a finanszírozó cégek, és ehhez a mennyiséghez képest az idén 20-25 százalékos bővülés várható. Ennek az az oka, hogy maguk a finanszírozók is igyekeznek megakadályozni, hogy a szerződések eljussanak a felmondás stádiumáig – hiszen a visszavett autó gyakorlatilag biztos veszteséget jelent –, és amíg lehet, élnek az ismert átütemezési eszközökkel.
A gyenge értékesítési adatok ellenére Hordós Zoltán szerint megállni látszik a szereplők kivonulása az egyes értékesítési szegmensekből. A lízingcégek csődjétől pedig – szögezte le – egyáltalán nem kell tartani, hiszen a hazai piaci szereplők 90 százaléka banki hátterű vállalkozás, és a szektort stabil pénzügyi helyzet jellemzi. Ennek megfelelően, ha netán történik is újabb kivonulás a piacról, az mindenképpen üzleti döntés és nem a kényszerhelyzet következménye lesz. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.