Pénz- és tőkepiac

Még ennél is olcsóbb lehet a kötelező

Bár a kötelező biztosítások átlagdíja minden várakozást meghaladóan csökkent az elmúlt években és ma már a hazai díjszint az egyik legalacsonyabbnak tartott Román díjszinttel vetekszik, a látványosan javuló baleseti statisztikák és zuhanó üzemanyag-felhasználási adatoknak köszönhetően további díjcsökkenés is elképzelhető – áll a Biztosítás.hu internetes alkusz közleményében.

A 400 forint körüli benzinár idén januárban tovább rontotta az autósok kedvét. A Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb adatai szerint a 2011 januári üzemanyag-fogyasztás mintegy 21%-os csökkenést mutatott 2009 hasonló időszakához képest. Wilde György, a szövetség főtitkára szerint az év hátralévő részében tovább csökken majd az üzemanyag-fogyasztás, vagyis még inkább csökken majd a hazai autósok által megtett átlagos kilométerek száma. Mindez kedvezően hat ugyanakkor a kötelező biztosítások káralakulására. A károk éves mértékét nagyban meghatározó kár darabszám ugyanis egyenes arányban csökken a hazai autóhasználat csökkenésével.

Rácz István - a Biztosítás.hu ügyvezető igazgatója - szerint még az üzemanyag-fogyasztás csökkenésénél is fontosabb azonban, hogy egy év alatt 14 százalékkal csökkent a magyarországi utakon bekövetkezett haláleset száma. A súlyos balesetek teszik ki ugyanis a kötelező biztosítások éves kárainak több mint 30 százalékát(!). A KSH által közölt javuló baleseti statisztika mögött a gyorshajtókkal szemben bevezetett zéró tolerancia, illetve a folyamatosan bővülő autópálya és elkerülő utak által lehetővé tett biztonságosabb közlekedés áll, ami az alkusz szerint szintén jelentősen csökkenti a biztosítók kár-ráfordításait.
 
A kötelező díját lefelé módosító fenti tényezőkkel szemben áll ugyanakkor a javítási költségek évek óta tartó emelkedése. Az autók technikai fejlődésével párhuzamosan növekvő - már kis sebességű ütközés esetén is cserére szoruló légzsákok, szenzorok és fényszórók pótlása miatti -  javítási költségek folyamatosan emelkednek. Hogy a versenyben a véglegesedni látszó bank- (és biztosítási) és az emelkedő javítási költségek vagy inkább a csökkenő üzemanyag-fogyasztás és javuló baleseti statisztika lesz-e az, amely a kötelező biztosítások díjának alakulását meghatározza, egyelőre még a jövő titka.

Rácz István gépjármű üzemanyagár kgfb
Kapcsolódó cikkek