BUX 42,896.59
+2.36%
BUMIX 3,980.35
+0.50%
CETOP20 1,992.63
+1.63%
OTP 10,775
+1.84%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+3.46%
+0.56%
+0.20%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
0.00%
0.00%
+0.46%
OPUS 194.2
+0.52%
+5.88%
-0.61%
0.00%
+5.87%
OTT1 149.2
0.00%
+3.05%
MOL 2,870
+1.27%
-0.75%
ALTEO 2,380
-0.42%
0.00%
+3.83%
EHEP 1,465
-10.94%
-0.70%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.11%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
+0.37%
+3.45%
0.00%
-0.31%
+10.71%
GOPD 12,700
+40.80%
OXOTH 3,740
+1.08%
+0.45%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
-0.96%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

„Nulla-tízes” hitelcsapda

Egy év alatt többszörösére ugrott az olyan használt autók száma, amelyeket a hitelteherrel együtt hirdetnek eladásra. Az egykor nulla önrésszel tíz évre vett kocsik tulajdonosai még fizetnének is, ha valaki megszabadítaná őket az emelkedő törlesztőrészletektől.

Tavaly ilyenkor még 150-nél kevesebb, ma viszont már több mint 1700 hitelátvállalással kínált személygépkocsit hirdettek a legnagyobb használtautó-portálon. Arra ugyan nincs adat, hogy ezek közül hány talál vevőre, viszont egyre több az olyan kétségbeesett autótulajdonos, aki fizetne is, csak valaki vegye át a hiteltörlesztést. Ezzel párhuzamosan az elmúlt egy évben jelentősen csökkent a hitelteherrel együtt eladni kívánt autók átlagos ára is: a tavaly augusztusi csaknem 3 millió forintról mára 1,6 millióra esett a kínálati árszint.

Ne felejtsük el, hogy nemcsak a lakásvásárlók vettek fel deviza-alapú hitelt: 2008 végéig az autóvásárlások esetében mintegy 85 százalékos volt a devizahitelek aránya – emlékeztet Lévai Gábor, a 44 tagú Magyar Lízingszövetség főtitkára, hozzáfűzve: ma nyilván azok próbálnak megszabadulni hitelre vásárolt autójuktól, akik már nem tudják fizetni a frank erősödése miatt folyamatosan emelkedő havi törlesztőrészletet. De itt is két kategóriáról beszélhetünk. A 2009 előtti évekre jellemző nagyon alacsony, jobbára nulla önrészszel, tíz évre felvett hitelkonstrukcióknál – a forint gyengülése, illetve a svájci frank erősödése miatt – mára a tőketartozás magasabb lett, mint az autó forgalmi értéke. De ha valaki 30-40 százalékos önerővel vette az autóját, akkor a tőketartozás akár még egy kicsit alacsonyabb is lehet a forgalmi értéknél, így érthető, ha gyorsan szabadulni kíván a terhektől.

„Rengeteg hirdetésben találkozhatunk a »sürgősen eladó« kifejezéssel, és egyre gyakoribb az is, hogy – mivel az autó értéke már nem fedezi a még törlesztésre váró összeget – az eladó féléves, sőt, egyéves törlesztőrészletet is bevállal, vagy azonnal készpénzben kifizet több százezer forintot a vevőnek, hogy a terhektől megszabaduljon” – tájékoztatott Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője, rámutatva ugyanakkor, hogy ez az út is csaknem járhatatlan.

A hitelátruházás ugyanis nem automatikus folyamat, hiszen ahhoz a finanszírozó pénzintézet hozzájárulására is szükség van. Ilyen esetekben az új tulajdonossal új szerződést kötnek.

A használtautó-portálon átlagosan 1,6 millió forintért hirdetetett „hiteles” kocsik átlagéletkora 6,5 év, vagyis azokban az években kerültek forgalomba, amikor a „nulla-tízes” (önerő nélküli, tízéves futamidejű) hitelkonstrukció uralta a piacot.

Ugyancsak másfél millió forint körüli átlagáron kínálják a bebukott hitelesek autóit a bankok is – mondta Szemes Árpád, hozzátéve, hogy a svájci frank jelenlegi árfolyama ugyan elmarad a múlt heti csúcsoktól, a korábbi hónapokhoz képest azonban jelentős többletterhet jelent. Ezért arra számít, hogy ősszel lényegesen növekedni fog a bankok által nemfizetés miatt viszszavett és eladásra kínált autók száma, illetve a finanszírozott használt autót kínáló magánszemélyek köre is.

„Sokan jelentkeznek hitellel terhelt autóval, de a kereskedések csak akkor számítják be ezeket, ha előbb rendezik a tartozást” – mondta Horváth Zoltán, a legnagyobb használtautó-kereskedő hálózat, a 42 értékesítési ponttal rendelkező Weltauto igazgatója, aki szerint a jó minőségű, legfeljebb 3-4 éves használt kocsit árkategóriától függetlenül két héten belül el lehet adni. A kisember pedig a hitel nélkül megvehető, olcsó autót keresi. A vásárlók a három-négy éves kocsik esetében az eddigi 60-70 ezer kilométer helyett már elfogadják a 100 ezer kilométer futásteljesítményt is. Ami pedig az autók korát illeti, a korábbi legfeljebb hat évvel szemben ma már a nyolcéves kocsik is kelendőnek számítanak. Másrészt a használtautó-átírások növekvő száma – amely ugyan nem éri el a három évvel ezelőtti szintet – azt jelzi, hogy kezd feléledni a vásárlási kedv, illetve sokan nem engedhetik meg maguknak az új kocsit, ezért csupán újabbra cserélik a lestrapált régit.

Fedezet nélküli forgalom

A nulla önerővel 10 évre adott hitelek miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) már 2007 tavaszán jelezte a hitelintézeteknek, hogy kockázatosnak tartja, ha a futamidő több hat évnél, és különösen kockázatosnak, ha több mint nyolcéves futamidő mellett a vásárló önereje nem haladja meg a 20 százalékot. Ezekben az esetekben ugyanis a kinn lévő tőkére nem jelent fedezetet maga az autó a gyors értékvesztés miatt.

A körlevél azonban nem hozott változást a finanszírozási gyakorlatban. Ezért 2008 májusában a PSZÁF felszólította a pénzintézeteket, hogy fél éven belül szüntessék meg a kifogásolt feltételekkel kínált hitelkonstrukciókat, ellenkező esetben a társaságok kötelező tőkeemelését fogja előírni. Ez hatott, és 2009 eleje óta nincs „nulla-tízes” hitel.

A tévhittel ellentétben elsősorban nem a világválság, hanem éppen a PSZÁF lépésének következtében esett a 2008-as 150 571-ről a következő évben 60 200-ra az új autók piaca, ez bizonyítja: a hazárdhitelezés fedezet nélküli forgalmat gerjesztett az autópiacon.

A körlevél azonban nem hozott változást a finanszírozási gyakorlatban. Ezért 2008 májusában a PSZÁF felszólította a pénzintézeteket, hogy fél éven belül szüntessék meg a kifogásolt feltételekkel kínált hitelkonstrukciókat, ellenkező esetben a társaságok kötelező tőkeemelését fogja előírni. Ez hatott, és 2009 eleje óta nincs „nulla-tízes” hitel.

A tévhittel ellentétben elsősorban nem a világválság, hanem éppen a PSZÁF lépésének következtében esett a 2008-as 150 571-ről a következő évben 60 200-ra az új autók piaca, ez bizonyítja: a hazárdhitelezés fedezet nélküli forgalmat gerjesztett az autópiacon.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek