Pénz- és tőkepiac

Itt a pénzügyi panaszlista: a Cetelem és az OTP vezet

Az első félévben 9,9 százalékkal csökkent a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) érkező beadványok és megkeresések száma az előző félévhez viszonyítva, a pénzügyi szervezetekhez érkező panaszok száma pedig 1,2 százalékkal nőtt, vagyis gyakorlatilag stagnált a felügyelet adatai szerint.

A felügyeleti beadványok száma (3 168 darab) a PSZÁF honlapján közzétett jelentés szerint 2010 második félévéhez viszonyítva 26,4 százalékkal mérséklődött, ami a két legnagyobb részesedéssel bíró pénzpiaci és biztosítási szektort érintette jelentősen. Az előbbi esetében a csökkenés mértéke közel 22 százalék volt, míg az utóbbinál a 34 százalékot is meghaladta.

A felügyelethez érkezett összes fogyasztói beadvány 63 százalékát a pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos beadványok (1 996 darab) tették ki. Az első félévben leginkább a szolgáltatás minőségével, az elszámolások, megbízások teljesítésével és az egyéb ügyviteli hibákkal összefüggő beadványokkal fordultak a felügyelethez az ügyfelek, ezek együttesen az összes beadvány mintegy felét tették ki.

A hitelezéssel összefüggésben a felügyelethez érkezett beadványok száma az összes pénz- és tőkepiaci beadvány közel kétharmadát adta, számuk – a megelőző négy félév adatait tekintve – jelentősen, mintegy harmadával csökkent. A legtöbb, hitelezéssel összefüggő ügyfélbeadvány hátterében az elmúlt két évben a devizahitelek törlesztőrészleteinek folyamatos emelkedése állt.

Ami az intézményeknél bejelentett panaszokat illeti, 40 százalékuk a bankkártya-műveletekkel, mintegy 22 százalékuk a számlavezetéssel volt kapcsolatos, ezek részesedése jóval nagyobb arányú, mint ami a felügyelethez érkező beadványoknál. Az intézményi panaszoknak csak mintegy 17,2 százaléka volt olyan, ami a hitelezési tevékenységgel összefüggésben keletkezett.

Az első félévben piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben érkeztek a felügyelethez beadványok a pénzpiaci szektorban a Magyar Cetelem Bankra, illetve a Budapest Bankra. Az intézményeknél kezelt ügyfélpanaszok esetében piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben az OTP Bankra és az OTP Jelzálogbankra, a Credigen Bankra, a Budapest Bankra valamint a K&H Bankra érkeztek beadványok.

A biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek (929 darab) a felügyelethez érkező fogyasztóvédelmi beadványok közel egyharmadát tették ki, számuk 2010-től kezdve félévről félévre csökkenő tendenciát mutat. A beadványok főként a nem-életbiztosítási termékeket érintették. Legnagyobb részük a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékekhez kapcsolódott, ugyanakkor e területen az előző félévhez viszonyítva mintegy 19 százalékos visszaesés következett be.

Az első félévben a piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben érkeztek beadványok a Groupama Garancia Biztosítóra, a Genertel Biztosítóra és a Közlekedési Biztosító Egyesületre, piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett viszont az ING Biztosítóra, a Magyar Posta Biztosítóra és a Magyar Posta Életbiztosítóra valamint az AEGON Biztosítóra.

Az intézményeknél kezelt ügyfélpanaszok esetében piaci részesedésüket jelentősen meghaladó mértékben a Generali-Providencia Biztosítóra, a Genertel Biztosítóra valamint az Allianz Hungária Biztosítóra érkeztek beadványok, piaci részesedéséhez mérten csekély számú beadvány érkezett ugyanakkor az UNION Vienna Insurance Group Biztosítóra, a Közlekedési Biztosító Egyesületre, illetve a Magyar Posta Biztosítóra és a Magyar Posta Életbiztosítóra.

A pénztári szektorra vonatkozóan a felügyelethez érkezett beadványok az előző félévhez viszonyítva ugyan közel 40 százalékkal növekedtek, de a 109 darab beadvány csekélynek nevezhető - állapítja meg a PSZÁF.

panaszlista Genertel panasz OTP Cetelem Groupama pszáf
Kapcsolódó cikkek