A finn Unigul nevű cég egy olyan fizetési rendszert fejlesztett ki, amelyet arcfelismerő technológiával láttak el. A rendszer a vásárló azonosítása után kapcsolatba lép a bankszámlájával. A tranzakció során mindössze annyi a teendő, hogy az ügyfél ránéz a Unigul tabletjére, majd miután az felismerte, nyom egy OK-t. Az arcnyomattal történő fizetés és vásárlás az emberi arc geometriája alapján ismeri fel a fizetőt és köti össze annak bankszámlájával. A finn innováció tesztelését Helsinki után már számos országban végzik, mint például Ausztráliában, az Egyesült Államokban és Nagy- Britanniában.
A módszerrel az egyébként átlagos 30 másodperces fizetési idő 5 másodpercre csökkenthető. A szolgáltatás háromféle előfizetéses rendszerben működik majd. Havi 9 dollárért a világ bármely pontján használhatják majd az ügyfelek a rendszert, havi 4 dollárért megjelölhetik, hogy melyik városban és annak külvárosaiban fizetnének az arcukkal, havi 1 dollárért pedig a munkahelyük és otthonuk körüli másfél mérföldes sugarú kört határozhatják meg, ahol használni szeretnénk a rendszert. A Chatham House biztonsági szakértője, David Clemente úgy véli, az arcfelismerő rendszerrel nem lehet csalni, az arc geometriája olyan, mint az ujjlenyomat.
A biometrikus technológia személyjegyeket használ az ügyfél azonosításához. Japánban és Lengyelországban számos helyen alkalmazzák az ujjlenyomat vagy tenyér leolvasását, továbbá a hangszín és a beszédritmus ellenőrzését a banki fizetési iparban, főleg a biztonságosság növelése érdekében.
A rendszer viszont – amellett, hogy kiépítése és használata viszonylag költséges – nem éppen hátrányok nélküli. A 2000-ben létrejött Cellum stratégiai igazgatója, Inotay Balázs szerint a biometrikus technológia – azon belül az arcfelismerő szoftver tesztelése – kísérletnek üdvözölendő. Az elképzelés jó – tette hozzá –, ám ennek használata azonban számos hibába ütközhet. „Véleményem szerint az arcfelismerő rendszer egyfelől bizonytalan, mert számtalan hibába ütközhet a vásárló felismerésekor, például a rossz fényviszonyok miatt, másfelől pedig előny lehet, hiszen a PIN- kódot elfelejthetjük, a fejünket azonban nem. Összességében a terv kiváló, az eljárás azonban komplikált.” – vélekedett a szakember.
A kártya már jól megy
Az elektronikus fizetés felgyorsítása nem új ötlet: néhány éve az érintés nélküli kártyás technológia már megjelent a piacon. Ennek lényege, hogy a terminál a fizetési művelet során nem lép fizikai kontaktusba a bankkártyával: így az ügyfélnek sem kell kiadnia a kártyát (vagy más adathordozót) a kezéből. A technológia gyorsan terjed: a MasterCard által kifejlesztett PayPass–szel 2012 végére világszerte több mint 550 ezer elfogadóhelyen lehetett fizetni. Itthon év végén 580 ezer bankkártya volt alkalmas érintés nélküli fizetésre is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.