René Berger, az európai piacon számos vállalkozásba befektető NextMarch ügyvezető igazgatója, a Mercedes Grand Prix elnökségi tagja szerint a magyar piacnak még időre és tapasztalatra van szüksége ahhoz, hogy az exitekre való felkészülés, a nemzetközi befektető keresés illetve a stratégiai partnerek megtalálásának folyamata, helyes taktikája meghonosodjon. A JEREMIE tőkealapok által rendelkezésre bocsátott források kiváló alkalmat kínálnak erre.
Azonban ez a felpörgő befektetési illetve befektető-keresési időszak veszélyeket is rejt magában, főleg a rövid befektetési periódusok miatt. A svájci, osztrák és német piacon is tapasztalatot szerzett szakember az exit lehetőségekkel kapcsolatban hangsúlyozta, a befektetők jellemzően a látványos, izgalmas „sztorikat” keresik, amelyek nyomot hagynak a piacon. Minél inkább felkelti a figyelmet egy-egy projekt, annál könnyebb az exit, ráadásul a döntés, hogy melyik befektetőt választja, alapvetően az „eladó” kezében van.
Berger mindig azt az elvet követte, hogy már jó előre kinézte, kinek fogják a befektetést értékesíteni, és azon dolgozott, hogy ez a cél megvalósuljon. Tapasztalatai szerint a tárgyalási folyamat során fontos úgy alakítani a helyzetet, hogy a befektető úgy ítélje meg, ő maga talált rá a projektre, és nem őt találták meg. Habár minden gondolat az exit körül forog, először vonzóvá kell tenni a céget, az elején még nem ajánlatos túl sokat beszélni az eladásról. A tárgyalási folyamatba az ilyen téren tapasztalatlan cégvezetőknek mindenképpen be kell vonni külső tanácsadókat, akik nap mint nap cégeladásokkal és felvásárlásokkal, valamint finanszírozással foglalkoznak.
Ez egy olyan játszma, ahol a befektető jellemzően jóval tapasztaltabb, mint a projekt gazda, és értelemszerűen a számára legelőnyösebb üzlet megkötésére törekszik. Végezetül kiemelte, hogy nem szabad túl sokáig várni a megfelelő pillanatra, főleg nem a kockázati tőke befektetéseknél. Mindig észben kell tartani, hogy jobb olyan befektetőt találni, aki kevesebb, de biztos tőkét ad azonnal, amit egyből a fejlesztésekre lehet fordítani, mintsem túl sokáig várni a csodára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.