BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stratégia nélkül nincs exit

Előző mellékletünkben kiemelten foglalkoztunk az exit kérdésével, azt vizsgálva, hogyan tudják eladni a kockázati tőke cégek részesedéseiket, amelyekre befektetéseik során szert tesznek, milyen exit stratégiák közül választhatnak, és milyen feltételeknek kell eleget tenni a sikeres exitek érdekében.

A november 28-án a HVCA és az M27 ABSOLVO és a Menedzserek Országos Szövetsége által közösen rendezett „Stratégiai partnerek, szakmai befektetők” című rendezvényen a hazai és nemzetközi üzleti élet ismert befektetői keresték a válaszokat arra a kérdésre, hogyan lehet vonzó számukra egy-egy projekt, beavatták a hallgatóságot abba, hogy mit is keres egy szakmai befektető. A téma aktualitását jól mutatja, hogy a hazai JEREMIE tőkealapok összesen mintegy 130 milliárd forintnyi kockázati tőke kihelyezésén dolgoznak, ami közel 3-400 – seed, induló vagy növekedési szakaszban járó – projekt, vállalkozás finanszírozását jelentheti. A konferencia előadói egyetértettek abban, hogy a potenciálisan sikeres projektek megtalálása óriási kihívás a tőkealapoknak, de hasonlóan nagy feladat úgy elindítani egy-egy befektetést, hogy már az első pillanatban az exit irányvonalai is meglegyenek. Mit is keres egy stratégiai partner, szakmai befektető? Leggyakrabban szinergiát, közös együttműködési lehetőséget, kapcsolódási pontot, céljai általában különbözőek a legtöbb pénzügyi befektetőétől. Nem pusztán a pénzügyi megtérülésre fókuszálnak, hanem az igazán fontos szempont a hozzáférés a technológiához és a fejlesztésekhez, a szakértők és a szakértelem biztosítása, megszerzése, a befektetéseknél a kockázatok megosztása, az új piacokhoz való hozzáférés, a piaci részesedés növelése, vagy az együttműködés erősítése. Hogyan alakulhatnak ki ezek a partnerségek? Egy lehetséges út, amikor a „nagyobb, erősebb” partner szolgáltatja a tőkét, valamint a marketing, gyártási és forgalmazási lehetőségeket, a kisebb vállalkozás pedig a speciális műszaki innovációt, vagy kreatív szakértelmet. A másik mód, a beszállítói partnerség vagy a nagykereskedőkkel való disztribúciós kapcsolat, amely során a vállalatok megosztják egymás között a marketing, branding feladatokat, a termékfejlesztés vagy egyéb más üzleti területeket. Előfordulhat olyan is, hogy pár év együttműködés után a stratégiai befektető és a cég együtt keresik a lehetséges jobb exit feltételeket, azt a befektetőt, aki később valamilyen formában átveszi, megvásárolja a közösen felépített céget. Azonban mint azt a statisztika is mutatja, sokkal gyakoribb, hogy a már meglévő partnerekből lesz később szakmai befektető, és így jön létre az exit. „Az alkupozíciót és a végkifejletet is döntően befolyásolja az elvárások tudatos kialakítása már a tárgyalások megkezdése előtt, a vállalkozás és piacainak alapos ismerete, valamint a másik fél piaci potenciáljának megfelelő felmérése és értékelése. A legkedveltebb befektetési irányok a stratégiai partnerek körében jelenleg a környezeti, a web és IT, az elektronikai, valamint az egyéb technológiai újításokkal foglalkozó cégek, de a tradicionális iparágaknak is inkább a szakmai befektetők körében van esélyük sikeres exitet véghezvinni, mintsem a kockázati tőke felé” – erősítette meg az aktuális trendeket Andreas Reinthaler az M27 Csoport partnere.

Időben bevonni a külső szakértőket

A konferencia panelbeszélgetésében részt vevők egyöntetűen a külső tanácsadók bevonásának fontosságára hívták fel a figyelmet. Minden befektető átvilágíttatja a felvásárolni kívánt céget, éppen ezért aki exitre készül, érdemes előre gondolkodni, és már jóval az eladás előtt bevonni külső szakértőt a cég jogi, pénzügyi „rendbetétele” érdekében, de stratégia nélkül ennek a folyamatnak sem érdemes nekivágni. A milliárdok sokszor apró dolgokon buknak el, jobb, ha nem a szerződés aláírása előtt „esnek ki a csontvázak a szekrényből”.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.