A siker alapja az, hogy ne csak termékoldalról gondolkozzunk, ne csak a pénzügyi befektetés oldaláról közelítsük meg a kockázati tőkét, hanem onnan, hogy hogyan lesz egy „Szupercsapatunk” – mondta el Császár Helga, a Szinergia Kft. szervezetfejlesztési tanácsadója a Világgazdaság és az M27 ABSOLVO rendezvényén. Szerinte egy vállalatvezető nem érthet mindenhez, ezért kell egy jó csapat.
„A vezető sokszor fél attól, hogy aki felvenne jobb, mint ő maga” – mondta Czirják László, az iEurope managing partnere és az AmCham Governance and Transparency Committee elnöke. „Fél attól, hogy átveszi tőle a hatalmat a cégben” – tette hozzá. Mégis, szerint olyan munkatársat kell felvenni, aki jobb, mint a vezető.
Császár Helga úgy vélte, ha a tekintélyelvűen irányítjuk a vállalatot, akkor nem érkezik visszajelzés, nem merik elmondani a munkatársak, hogy mi a probléma a vállalattal. Czirják László hozzátette, a vállalkozó „magányos”, néha egyedül érzi magát, és ezért fontos, hogy a partner kiegészítse őt, valami másban legyen erős.
Császár Helga kiemelte, a vállalkozónak be kell látni saját korlátait is. „Akkor kell belevágni a vállalkozásba, ha azt érezzük, hogy tűzön-vízen át véghezvisszük azt, amit szeretnénk. Kell hit és elszántság a sikerhez” – emelte ki a Szinergia Kft. szakértője. Czirják László hangsúlyozta: a saját vállalat nem egy gyár, nem lehet nyolc órakor elkezdeni a munkát és délután négykor hazamenni, ezzel kell élni, felébredni, elaludni, és akár hétvégéken is foglalkozni kell az üzlettel. „Fel kell áldozni más dolgokat, és ha nincs belső tűz, akkor nem fog működni” – vélekedett. Szerinte a bukás mindig benne van a pakliban, de ezeket gyorsan fel kell ismerni és túl kell lépni rajtuk.
„A nagy változáshoz kell egy mélypont vagy elakadás a vállalat életében. Egy válság változási igényt generál” vélekedett Császár Helga. A Szinergia Kft. szervezetfejlesztési tanácsadója szerint válságban kell egy vezető, aki mutatja az utat a többieknek, és akit követhetnek. „Egy változásoknál biztos, hogy lesznek ellenállók, kétségek és ellenérdekek, de a fontos kérdés az, hogy ezt miként tudjuk legyőzni” – hangsúlyozta. Közös elképzelés és elköteleződés kell a változáshoz.
„Fontos, hogy a kulcspozícióban lévő hangadók, informális vezetők – akik a leginkább követett személyek a vállalatban – vajon mellettünk vagy ellenünk vannak-e a változásban” – emelte ki Császár Helga. Czirják László ehhez hozzátette, hogy ezeket a kulcsemberek, akik összetartják a vállalatot, meg kell tartani.
Czirják László szerint nem csak a bevétel csökkenése, hanem a gyors növekedés is gond lehet, ha például megnő a pénzigény. Ha növekszik a vállalat és gyorsan kell felvenni dolgozókat, az időigényes folyamat, és ez is egy krízis – mondta Czirják. „A növekedésnek stabil alapja kell, hogy legyen” – hangsúlyozta Császár Helga.
Egy igazából növekvő és önjáró cégnél „felül vannak a munkatársak, és alul van a vezetés”, akik támogatják a céget, vélte a Szinergia Kft. szervezetfejlesztési tanácsadója. A vezetőnek irányítania kell, de igazából egy védőhálót kell tartania, hogy ne legyenek nagy válságok a cég életében.
„Más egy 5 fős, 10 fős, vagy 100 fős vállalatot vezetni”, hangsúlyozta Czirják László. A vezetőek el kell ismerni, hogy más embernek kell döntenie bizonyos kérdésekben. „Ha nem delegálom a döntést, akkor viszont magamat és a céget korlátozom”, vélekedett.
Mindig kell egy motivációs rendszer rövid a dolgozók részére közép és hosszú távon is, mondta Czirják László. „A kulcsembereket mindig be kell vonni a hosszú távú motivációba” – hangsúlyozta. Ezzel hűséget, lojalitást ér el a vállalkozó, vagyis a munkavállaló nem fogja otthagyni a céget. Császár Helga hozzátette, ehhez a vállalkozó motivációjára is szükség van. „A karrierútnak transzparensnek kell lennie, mert ez az, ami igazán motiváló lehet.”
Vannak olyan cégek, ahol a munkatársak sajtóból értesülnek egy-egy negatív hírről. Ez nagyon negatív lehet a vállalati kultúrára nézve, ezért fontos, hogy tájékoztassuk a dolgozókat a cég életéről, hívta fel a figyelmet Császár Helga.
Vannak olyan cégek, ahol a munkatársak sajtóból értesülnek egy-egy negatív hírről. Ez nagyon negatív lehet a vállalati kultúrára nézve, ezért fontos, hogy tájékoztassuk a dolgozókat a cég életéről, hívta fel a figyelmet Császár Helga.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.