BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A készletezés a vállalat egész árbevételére hatással van

A világgazdasági válság egyik kiváltó oka volt, hogy a gazdaságban felesleges készletek halmozódtak fel – mondta a Világgazdaságnak Bóna Krisztián, a BME Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszékének oktatója. Az tapasztalható, hogy a vállalatok csökkenteni szeretnék a készletezési költségeket, de ha nem az optimalizálás a cél, akkor a költségek lefaragása bizonyos esetekben ellentétes hatást vált ki. „Ha a vevők igénye nem kielégíthető, az elmaradt haszonnal járhat.”
Bóna Krisztián szerint a készletek csökkentésének igénye egy érthető, természetes reakció a válságban, de bizonyos esetekben éppen a készlet növelése lehet a helyes lépés. „Ha sokszor gyárt keveset a vállalat, akkor kisebb lehet a készlet, de a gyártás többszöri újraindításának költsége nőhet.”

A problémákhoz szorosan kapcsolódik a szortiment, és felmerül a kérdés, hogy kell-e ekkora kínálat. „Minél többféle áruból kell készletezni, annál nagyobb a kihívás” – tette hozzá Bóna Krisztián.

Nagy mennyiségű készlet halmozódhat fel a kereskedelemben és a gyártóknál is. Az ellátási lánc minél összetettebb, annál több helyen keletkezik készlet, amelynek mindig ott kell lennie, ahol a vásárló van, mert akkor lehet eladni.

A készlet egy kockázat, de egyben kockázatcsökkentő tényező is. „A készletre gyártás kockázat, ha a kereslet bizonytalan. Nem várt eseménynél – ha például leáll az utánpótlás – azonban az egész üzlet bajba kerülhet. Ezt a kockázatot készlettel lehet csökkenteni” – vélekedett a logisztikai szakértő.

Bóna Krisztián szerint a kereslet instabilitása egy fontos motiváció a készletezésben. „Nagyon nehéz megjósolni, hogy mi fog történni a jövőben. Ezért a napi eladásokat nem is lehet látni, sokszor inkább a heti vagy a havi adatokból érdemes következtetéseket levonni” – hangsúlyozta a szakértő. „A keresletbefolyásoló tényezőknek – például a konkurens viselkedésének – szintén kulcsfontosságú szerepe van.”

A legegyszerűbb a rendelésre gyártás lenne, amikor szinte nulla a készletezési költség, de erre a sok előnytelen tulajdonsága miatt kevés iparágban van példa. Másik lehetőség a szinkronizáció. „Ez arról szól, hogy minden termék pontosan akkor álljon rendelkezésre, amikor éppen igény van rá. Ennek gyakorlati alkalmazása viszont igen nagy kihívás.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.