Pénz- és tőkepiac

Hogyan érinti majd a Telekomot a Digi belépése a magyar mobilpiacra?

Szeptemberben a Digi várhatóan megjelenik a magyar mobiltelefon-piacon, amelyen most három nagy szereplő osztozik. Az előfizetői bázis tekintetében a Magyar Telekom 2016 szeptemberében 46,8 százalékos, a Telenor 28,2 százalékos, a Voda­fone pedig 25 százalékos részesedéssel rendelkezett a már túltelített piacon. A KSH adatai szerint tavaly 9,83 millió főre 11,1 millió előfizetés jutott itthon, tehát meglehetősen nagy kihívással kell szembenéznie a szolgáltatónak.

A Digi mobilpiacra való lépését nagymértékben befolyásolja a vezető márkák aránylag magas tarifája. Ezért új szereplőként termékportfólióján belül valószínűleg a korlátlan hangforgalmon alapuló csomagokra fekteti majd a hangsúlyt (ezek aránya alacsony a magyar piacon), miközben feltehetően nem feledkezik meg a már meglévő hazai ügyfeleiről sem. 2017. februári adatok alapján a Digi a kábeltelevíziós piacon 23,7 százalékos, a vezetékestelefon-piacon (ahogy a széles sávú internet-előfizetések tekintetében is) 11,8 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett. Mindez azért fontos, mert a Digi mobilszolgáltatása egy jól ismert márkanév által kitaposott úton indul el.

A román mobilpiacon 2014-ben kezdett aktív terjeszkedésbe a cég, ott negyedik belépőként. Két év alatt 12 százalékos piaci részesedést ért el az agresszív árpolitikának, valamint a meglévő előfizetőknek szóló kombinált csomagoknak köszönhetően. A román piacon megvalósult forgatókönyv alapján, ha a Diginek sikerülne két év alatt közel 10 százalékos piaci részesedést szereznie, az a jelenlegi bevételi viszonyok mellett körülbelül 60 milliárd forintos árbevételt hozna a vállalatnak.

Érdemes figyelembe venni, hogy a már meglévő hazai kiszolgálók a mobil hangszolgáltatásokon túl számos egyéb kiegészítő tevékenységet is végeznek (például rendszerintegrációval foglalkoznak), ami megnehezítheti a Digi gyors magyarországi térnyerését. A magyar mobilpiac éves árbevétele mintegy 595 milliárd forint. A hazai mobilpiac sajátosságainak alapján a Digi előfizetői bázisának növelése a jelenlegi szolgáltatók kárára is történhet. A Magyar Telekom esetében 2016-ban a hazai árbevétel 62,2 százaléka származott mobilszolgáltatásokból, a Digi megjelenése előreláthatóan tehát a Telekom bevételi struktúráját is érintheti.

mobiltelefon mobilkommunikáció Digi Telekom
Kapcsolódó cikkek