BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az informatikai káosz az árfolyamot is földre küldte

Közel 4 százalékot zuhant a hétfői madridi tőzsdenyitásban a British Airways hét végi leállási botránya következtében a brit légitársaság anyacége.

Közel 4 százalékot zuhant a hétfői madridi tőzsdenyitásban a British Airways hét végi leállási botránya következtében a brit légitársaság anyacége, az IAG csoport részvényárfolyama. (Az IAG-hez tartozik még a spanyol Iberia és a Vueling, valamint az ír Aer Lingus.) Az informatikai rendszer teljes összeomlása miatt járatok százait kellett törölni a hét végén. A British Airways szombat délután már egyetlen járatát sem tudta elindítani a két bázisrepülőteréről, a Heathrow-ról és a Gatwickről.

Forrás: AFP

asárnapra javult a helyzet, de a törlések sorozata miatt így is utasok tízezrei kényszerültek várakozásra. A hétfői 852 járat közül ötvenet nem tudtak elindítani, de még így is napokba telik, mire visszaáll a normális menetrend Londonban. A leállás miatt a Bloomberg számításai szerint 583 járat maradt a földön. Ráadásul épp egy háromnapos hétvégén ütött be a krach. A légitársaság szerencséjére a transzkontinentális járatainál nem volt súlyosabb fennakadás. A British Air­ways egyelőre az informatikai rendszer megerősítésén dolgozik, arról, mekkora kárt okozott számára eddig az ügy, még nem közöltek adatokat. A csomagkezelési, valamint a foglalásokat és a beszállást menedzselő rendszer mondta fel a szolgálatot, s nemcsak Nagy-Britanniában, hanem a légitársaság globális hálózatán is.

Öröm az ürömben, hogy a rendszer magától omlott össze, külső beavatkozás, azaz kibertámadás – az eddigi vizsgálat állása szerint – nem történt. Egyelőre úgy tájékoztattak, hogy áramellátási gondok okozták az üzemzavart. Arra mind a részvényesek, mind a felháborodott utasok méltán kíváncsiak, hogy ki a felelős a történtekért. Szakértők máris rámutattak arra, hogy Alex Cruz vezérigazgató drasztikus költségcsökkentési programja mindenképp szerepet játszott. Cruz videoüzenetében már bocsánatot kért az utasoktól a kellemetlenségekért. A vezérigazgatót egy éve nevezték ki, az elvárás vele szemben az volt, hogy a versenyképesség fokozása érdekében csökkentse a költségeket, s javítson a nyereségmutatókon. A Cruz négyéves programjának első lépéseként kirúgott 700 embert az adminisztrációról és a karbantartási részlegről, kiszervezett néhány feladatot a technológiai üzemeltetés területéről, és a rövid távú járatokon is fizetőssé tette az ételfogyasztást. Az első zavarok már szeptemberben jelentkeztek, a British Air­ways check-in rendszerének lefagyása okozott késéseket a menetrendben, május elején pedig a csomagosztályozási rendszer zavarodott meg a Gatwicken. Cruz mindenesetre lemondani nem hajlandó, szerinte az összeomlás és a költségcsökkentés között nincs összefüggés.

A légitársaság hírnevén esett csor­ba kiköszörülése rengeteg pénzbe fog kerülni. A repülőtérről szombaton elküldött utasok elszállásolására fejenként 275 fontot ajánlott fel a British Airways, miközben a környékbeli szállodaszobákért a Sunday Telegraph szerint 1000-2500 fontot is elkértek. Számla alapján a cég az összes joggal felmerült költséget megtéríti utólag. Az elkeveredett csomagokat ingyen, futárral küldik ki a megadott címre. A jegyeket visszaváltják vagy becserélik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.