Sokat árthat az európai luxusiparnak az erős euró
Az euró év eleje óta látható jó teljesítménye megakaszthatja az európai luxusiparban tapasztalható fellendülést – legalábbis ezt állítja az RBC Capital és az HSBC közös tanulmánya. Az európai luxusipar talpra állását ugyanis jórészt a fellendülő kínai fogyasztás és turizmus támogatja.
A közös valuta 12 százalékot erősödött az idén a dollárral és majdnem nyolcat a jüannal szemben. Ez már olyan választóvonal, amely befolyásolhatja, hány kínai turista érkezik a kontinensre, ők milyen árukat vásárolnak, illetve azt is, milyen európai luxuscikkeket vesznek odahaza – mondta a Bloombergnek az RBC elemzője, Rogerio Fujimori.
A BI Europe Luxury Goods Top Peers Index, azaz az európai luxusipari tőzsdeindex negyven százalékot emelkedett az elmúlt 12 hónapban. Korábban éveken át csökkent, különösen azokban az időkben, amikor a kínai hatóságok igyekeztek lecsapni az elharapódzó korrupcióra. Az akkori hatósági intézkedések sokat ártottak a luxuscikkek piacának nemcsak Kínában, de Európában is.
Az olyan meghatározó luxusipari szereplők, mint az LVMH, a Hermes International vagy a Kering, mind keresletnövekedésről számoltak be az idén, mivel a kínai vevők kezdenek visszatérni a piacra. Az euró erősödése azonban elkedvetlenítheti a kínai vásárlókat.
Az elemzők külön is megvizsgálták egyes iparági szereplők helyzetét. Szerintük az erős euró az egész európai luxusszektornak árthat, de a Salvatore Ferragamo, az olasz cipő- és bőrárukészítő például különösen nehéz helyzetbe kerülne, mivel Európában nagyon alacsonyak az eladásai, Ázsia a legnagyobb piaca – írta az HSBC egyik elemzője még augusztus elején. A szintén olasz luxuscipő-készítő Tod’s és a Prada, amely leginkább méregdrága táskáiról és kiegészítőiről híres, szintén veszélyben van, hasonló okok miatt.