BUX 51,946.86
+1.26%
BUMIX 4,349.07
+1.83%
CETOP20 2,359.97
+0.75%
OTP 17,895
+1.39%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+2.18%
-0.27%
+0.22%
ZWACK 16,400
0.00%
+0.85%
ANY 1,605
+1.58%
RABA 1,510
-0.33%
0.00%
-0.23%
-1.11%
+2.11%
OPUS 249.5
+1.84%
+0.62%
+1.61%
+0.90%
+0.94%
OTT1 149.2
0.00%
+4.80%
MOL 2,446
+1.49%
+1.01%
ALTEO 1,395
+2.57%
+1.12%
+4.00%
EHEP 1,945
+2.37%
0.00%
+3.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.24%
+0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+1.52%
0.00%
-4.09%
0.00%
0.00%
+0.96%
Forrás
RND Solutions
Pénz és Tőkepiac

Tovább szárnyalhat a Facebook

Ma már nem kétséges, hogy a Facebook egyeduralkodó a közösségi médiában – véli Kiss Domokos, a Random Capital Zrt. tőkepiaci elemzője.

A Facebook egyeduralma a közösségi médiában mára egyértelművé vált. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy a közösségi médiában megjelenő hirdetések kétharmada nála landol, s hogy a bevételének 97 százaléka a reklámokból származik. Ez már-már monopólium jellegű helyzetet teremt számára, de ez egyben az egyik legnagyobb kockázati faktor is. A 2016-os éves jelentésben a vezetőség is kiemelte, hogy a felhasználóbázis növekedésének esetleges lassulása mellett a hirdetések képezik a második legnagyobb kockázati elemet. A vállalat közösségi médiában betöltött szerepében azonban egyelőre nem kell meginognia a hitünknek. A földlakók 26,4 százaléka a Facebook legalább havi rendszerességgel visszatérő felhasználói közé tartozik.

Igazán kritikus gyenge pontját nem látom a Facebooknak, de ha említeni kell negatívumot, akkor az a 2016-os amerikai választások idején betöltött kétes szerepe. Ebben az időszakban mintegy 126 millió felhasználó lehetett kitéve orosz hirdetők kéretlen reklámjainak, ez pedig megrendítheti a bizalmat a Facebook által a felhasználóknak címzett hirdetésekben. A kattintások számának elmaradásában megmutatkozó bizalmatlanság pedig nem tenne jót a Facebook bevételeinek. Emellett természetesen folyamatos kockázati tényező egy olyan új közösségi portál feltűnése is, amely letaszíthatja a trónról a Facebookot, ahogy történt a MySpace-szel annak idején.

A választásokkal kapcsolatos ellentmondások és vádak nem tudták érdemben lassítani a Facebook növekedését, ennél nagyobb problémával pedig nem kellett szembesülnie 2017-ben a vállalatnak. A harmadik negyedéves jelentésben 47 százalékos éves növekményt láthatunk a bevételeknél, a profit pedig 79 százalékkal tudott növekedni. A hirdetések piacán a vállalat 2018-ban tovább erősítheti masszív pozícióját. Nem látok tehát olyan nyomós indokot, amely megkérdőjelezné a Facebookkal kapcsolatos optimista várakozásokat, ahogy a cég, úgy mi is pozitívan tekinthetünk a vállalat jövőjére.

Kapcsolódó cikkek