Újabb japán autógyártó került föl a szégyenlistára: ezúttal a Subaruról derült ki, hogy meghamisította járműveinek fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatait. A helyi NHK rádióállomás által megszellőztetett értesülésre 3 százalékot zuhant a Subaru árfolyama a tegnapi tokiói kereskedésben. A Subaru egyik legnépszerűbb modelljénél, a hazai gyártású Forester városi terepjárónál (SUV) mutattak ki a közlekedési tárca szakemberei a gyárilag megadottól élesen eltérő, manipulációra utaló emissziós és fogyasztási adatot. A hatodik legnagyobb japán autógyártó meglepetéssel értesült az ügyről, amikor még a múlt hónapban szembesítette a gyanúval a szaktárca, és időt kért egy belső vizsgálat lefolytatásához. Ez azonban a március végi határidőre nem készült el.
A Subaru már októberben is címlapra került azzal, hogy hazai piacra szánt autóinak végső műszaki ellenőrzését megfelelő engedéllyel és szakképzettséggel nem rendelkező csapat végezte évtizedeken át. A Subaruval egyszersmind áldozati szerepkörben is találkozhattunk. Az autógyártó egyik beszállítója, a Kobe Steel révén maga is szenvedő alanya volt egy hamisítási botránynak, az acélgyártó ugyanis hosszú éveken át a feltüntetettnél gyengébb minőségű alapanyagot adott el megrendelőjének. A Reuters emlékeztet arra, hogy a japán autóipar megbízhatóságáról alkotott véleményeket az utóbbi évek botránysorozata – főként az azóta csődbe ment Takata légzsákgyártó esete – erősen beárnyékolta. Két éve a Mitsubishi Motorsnál derült ki, hogy a fogyasztási adatokról kiadott hivatalos tanúsítványaik és a valós mérési eredmények nincsenek szinkronban egymással. A Mitsubishinél 1991 óta 600 ezernél is több autó adatait hamisították meg. A céget a csődtől végül a Nissan mentette meg azzal, hogy meghatározó részesedést vásárolt riválisában. Nem sokkal rá a Suzuki bukott le, amely a japán piacra gyártott, 660 köbcentisnél kisebb motorral szerelt kisautóit a szabványoktól eltérően tesztelte, a kapott fogyasztási adatok ezért megtévesztők lehettek. Az ügy 14 saját és 12 bérgyártott modell 2,14 millió példányát érintette. Bár a céget 1978 óta vezető Oszamu Szuzuki tagadta, hogy szándékosság történt, mégis lemondott posztjáról. A szaktárca akkor vizsgálatra kötelezte az autógyártókat, de a Toyota, a Nissan, a Mazda, a Honda, a Daihatsu és a Subaru belső ellenőrzései nem mutattak ki eltéréseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.