BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hamisítási botrányba keveredett a Subaru is

Újabb japán autógyártó került föl a szégyenlistára: ezúttal a Subaruról derült ki, hogy meghamisította járműveinek fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatait. A helyi NHK rádióállomás által megszellőztetett értesülésre 3 százalékot zuhant a Subaru árfolyama a tegnapi tokiói kereskedésben. A Subaru egyik legnépszerűbb modelljénél, a hazai gyártású Forester városi terepjárónál (SUV) mutattak ki a közlekedési tárca szakemberei a gyárilag megadottól élesen eltérő, manipulációra utaló emissziós és fogyasztási adatot. A hatodik legnagyobb japán autógyártó meglepetéssel értesült az ügyről, amikor még a múlt hónapban szembesítette a gyanúval a szaktárca, és időt kért egy belső vizsgálat lefolytatásához. Ez azonban a március végi határidőre nem készült el.

A Subaru már októberben is címlapra került azzal, hogy hazai piacra szánt autóinak végső műszaki ellenőrzését megfelelő engedéllyel és szakképzettséggel nem rendelkező csapat végezte évtizedeken át. A Subaruval egyszersmind áldozati szerepkörben is találkozhattunk. Az autógyártó egyik beszállítója, a Kobe Steel révén maga is szenvedő alanya volt egy hamisítási botránynak, az acélgyártó ugyanis hosszú éveken át a feltüntetettnél gyengébb minőségű alapanyagot adott el megrendelőjének. A Reuters emlékeztet arra, hogy a japán autóipar megbízhatóságáról alkotott véleményeket az utóbbi évek botránysorozata – főként az azóta csődbe ment Takata légzsákgyártó esete – erősen beárnyékolta. Két éve a Mitsubishi Motorsnál derült ki, hogy a fogyasztási adatokról kiadott hivatalos tanúsítványaik és a valós mérési eredmények nincsenek szinkronban egymással. A Mitsubishinél 1991 óta 600 ezernél is több autó adatait hamisították meg. A céget a csődtől végül a Nissan mentette meg azzal, hogy meghatározó részesedést vásárolt riválisában. Nem sokkal rá a Suzuki bukott le, amely a japán piacra gyártott, 660 köbcentisnél kisebb motorral szerelt kis­autóit a szabványoktól eltérően tesztelte, a kapott fogyasztási adatok ezért megtévesztők lehettek. Az ügy 14 saját és 12 bérgyártott modell 2,14 millió példányát érintette. Bár a céget 1978 óta vezető Oszamu Szuzuki tagadta, hogy szándékosság történt, mégis lemondott posztjáról. A szaktárca akkor vizsgálatra kötelezte az autógyártókat, de a Toyota, a Nissan, a Mazda, a Honda, a Daihatsu és a Subaru belső ellenőrzései nem mutattak ki eltéréseket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.