Kiütéssel nyerte az első negyedet a Boeing
Áprilisban is folytatja jó sorozatát a Boeing, amely szerdán öt Boeing 777 teherszállítóra szóló 1,7 milliárd dollár értékű szerződést írt alá a Qatar Airwayszel. A 214 darabos flottájával a Közel-Kelet egyik legnagyobbjának számító arab légitársaság az indoklása szerint olcsóbban működtethető és távolabbi célpontokra gyorsabban, leszállás nélkül, költséghatékony módon üzemeltethető 777-esek mellett döntött az Airbusok ellenében. Ennél is sokkal jobb hír a Boeing számára, hogy a brazil Embraerrel polgári repülőgépek fejlesztésére és gyártására amerikai irányítás mellett létrehozandó közös vállalata hamarosan zöld utat kaphat. Legalábbis Joaquim Silva e Luna brazil védelmi miniszter a Bloomberg szerint úgy nyilatkozott, hogy a két cég együttműködése hamarosan házasságkötéshez vezet. Ha a világ legnagyobb regionális repülőgépgyártójában aranyrészvénnyel rendelkező brazil állam is áldását adja az ügyletre, akkor a nagy gépek gyártására szakosodott Boeing fellélegezhet: állni fogja a sarat a fő versenytárs páneurópai Airbusszal szemben, amely már megkötötte a maga együttműködési megállapodását a Bombardier-vel arról, hogy októberben átveszi az irányítást a kanadaiak C sorozatú utasszállítóinak gyártásánál. Az Embraer és a Bombardier a 200 főnél kisebb befogadóképességű, rövid hatótávolságú regionális repülők legnagyobb gyártója.
A legjobb hír azonban az lehet az amerikai-kínai vámvita egyik fő vesztesének ígérkező Boeing számára, hogy az új megrendelések alapján közel 4:1-es arányban megnyerte az első negyedévet az Airbusszal szemben, és az egy évvel korábbinál 9 százalékkal több, 184 repülőt tudott leszállítani a vevőinek. A Boeing 221 gépre vett fel megrendelést, míg a tavalyi évet behúzó Airbusnak ezúttal csak 45 gépre futotta. A cég szállításai 11 százalékkal csökkentek éves összevetésben, amit azzal magyaráznak, hogy az Airbus legnépszerűbb új gépénél, az A320neónál problémák akadtak a hajtómű-beszállításokkal. A megrendelésállományokban azonban jelentős az Airbus előnye. Összesen 7189 gépre volt élő szerződése március végén, miközben a Boeing egy 66 darabnak megfelelő tétel átértékelésére kényszerült, s ezzel 5835 darabos lehet nála a valós állomány. A Boeing azt nem közölte, hogy mely légitársaság(ok) megrendeléseit húzta le a listáról a kockázatuk miatt. A megrendelések évtizedekre előre adnak munkát a két gyártónak, ám teljesítményüket inkább a leszállított gépek száma alapján érdemes megítélni, mivel a légitársaságok csődjei és az újak felbukkanásai közepette mindkét cég állócsillagként tündököl.


