BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiütéssel nyerte az első negyedet a Boeing

Áprilisban is folytatja jó sorozatát a Boeing, amely szerdán öt Boeing 777 teherszállítóra szóló 1,7 milliárd dollár értékű szerződést írt alá a Qatar Airwayszel. A 214 darabos flottájával a Közel-Kelet egyik legnagyobbjának számító arab légitársaság az indoklása szerint olcsóbban működtethető és távolabbi célpontokra gyorsabban, leszállás nélkül, költséghatékony módon üzemeltethető 777-esek mellett döntött az Airbusok ellenében. Ennél is sokkal jobb hír a Boeing számára, hogy a brazil Embraerrel polgári repülőgépek fejlesztésére és gyártására amerikai irányítás mellett létrehozandó közös vállalata hamarosan zöld utat kaphat. Legalábbis Joaquim Silva e Luna brazil védelmi miniszter a Bloomberg szerint úgy nyilatkozott, hogy a két cég együttműködése hamarosan házasságkötéshez vezet. Ha a világ legnagyobb regionális repülőgépgyártójában aranyrészvénnyel rendelkező brazil állam is áldását adja az ügyletre, akkor a nagy gépek gyártására szakosodott Boeing fellélegezhet: állni fogja a sarat a fő versenytárs páneurópai Airbusszal szemben, amely már megkötötte a maga együttműködési megállapodását a Bombardier-vel arról, hogy októberben átveszi az irányítást a kanadaiak C sorozatú utasszállítóinak gyártásánál. Az Embraer és a Bombardier a 200 főnél kisebb befogadóképességű, rövid hatótávolságú regionális repülők legnagyobb gyártója.

A legjobb hír azonban az lehet az amerikai-kínai vámvita egyik fő vesztesének ígérkező Boeing számára, hogy az új megrendelések alapján közel 4:1-es arányban megnyerte az első negyedévet az Airbusszal szemben, és az egy évvel korábbinál 9 százalékkal több, 184 repülőt tudott leszállítani a vevőinek. A Boeing 221 gépre vett fel megrendelést, míg a tavalyi évet behúzó Airbusnak ezúttal csak 45 gépre futotta. A cég szállításai 11 százalékkal csökkentek éves összevetésben, amit azzal magyaráznak, hogy az Airbus legnépszerűbb új gépénél, az A320neónál problémák akadtak a hajtómű-beszállításokkal. A megrendelésállományokban azonban jelentős az Airbus előnye. Összesen 7189 gépre volt élő szerződése március végén, miközben a Boeing egy 66 darabnak megfelelő tétel átértékelésére kényszerült, s ezzel 5835 darabos lehet nála a valós állomány. A Boeing azt nem közölte, hogy mely légitársaság(ok) megrendeléseit húzta le a listáról a kockázatuk miatt. A megrendelések évtizedekre előre adnak munkát a két gyártónak, ám teljesítményüket inkább a leszállított gépek száma alapján érdemes megítélni, mivel a légitársaságok csődjei és az újak felbukkanásai közepette mindkét cég állócsillagként tündököl.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.