Tízmilliárd dollár értékű részvénykibocsátással (IPO) debütál a hongkongi tőzsdén a Xiaomi technológiai óriás. A pekingi székhelyű okostelefon- és okoseszköz-gyártó piaci értékét most 80–100 milliárd dollár közé becsülik a Reuters elemzői. A Xiaomi a tőzsdehatósághoz beadott kérelmében először ad részletes tájékoztatást anyagi helyzetéről. Ezt megismerve rögtön érthetővé válik, hogy a leghamarabb június végén esedékes IPO iránt miért volt már látatlanban is hatalmas az érdeklődés. A cég ugyanis fittyet hányt az okostelefonok világpiacán tapasztalható igénycsökkenésre, sőt eladásait új területek meghódításával növelte, így Indiát például egyetlen erőteljes rohammal sikerült bevennie. A Counterpoint Research statisztikája szerint a Xiaomi a világ negyedik legnagyobb okostelefon-gyártója, amely tavaly megduplázta értékesítéseit kedvező ár-érték arányú készülékeivel, melyek 28 százaléka külföldön talál gazdára.
Az igazi nagy pénzt azonban nem a mobil, hanem a rá épülő internetes szolgáltatások hozzák a cég számára. Amíg az okostelefonokat a riválisokéhoz képest pengevékony, 8,8 százalékos marzzsal adják, addig a szolgáltatások utáni bevétel 60 százaléka a tiszta haszon. Összehasonlításul: az Apple az iPhone X-en keres arányaiban ugyanennyit. A Xiaomi saját platformjának 190 millió felhasználója van, ennyien veszik igénybe a szolgáltatásait, játszanak rajta, miközben találkozhatnak a szintén tetemes bevételi forrást adó hirdetésekkel. Mindent egybevetve a Xiaomi tavaly az előző évinél 67,5 százalékkal magasabb, 18 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le, üzemi eredménye 1,92 milliárd dollár volt, ez a 2016-os érték három és félszerese.
A Xiaomi ki fogja használni a hongkongi tőzsdei szabályok enyhítését, amelyet azután vezettek be, hogy 2014-ben sikerült az eddigi legnagyobb, 21,8 milliárd dolláros kínai tech IPO-t – az Alibabáét – New Yorkba üldözni. A lényeg, hogy szakítanak a sokat kritizált „egy részvény = egy szavazati jog” rendszerével, többtípusú és eltérő szavazati jogokat biztosító értékpapírokat fognak kibocsátani. Ezzel el tudják érni, hogy az IPO után is a cégalapítók és a nagyrészvényesek kezében maradjon a Xiaomi irányítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.