Egyre többet vásárol a neten bankkártyával a lakosság
Bátrabban használják az online csatornát a kártyás vásárlásaiknál a magyarok: 2018 első negyedévében összesen 262,8 milliárd forint értékben hajtottak végre tranzakciókat internetes – illetve telefonos és postai – megrendelésekhez kapcsolódóan az itthon kibocsátott plasztikokkal, ami 40,4 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) napokban közzétett, friss pénzforgalmi statisztikáiból. A végrehajtott tranzakciók száma is dinamikusan nőtt:
az első három hónapban meghaladta a 24,4 milliót, ami 42,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Az MNB adatai szerint a külföldi netes vásárlásoknál erősebb a növekedési dinamika: ezek során 104,06 milliárd forintot költöttek el három hónap alatt a magyarországi kártyabirtokosok, több mint 10,55 millió tranzakcióval, ami mind a műveletek száma, mind értéke alapján nagyjából másfélszerese a 2017 első negyedévében regisztrált mennyiségnek. Belföldön 13,86 millió tranzakció során 158,72 milliárd forintot költöttek ezen a csatornán kártyáikkal a magyarok, ami hozzávetőleg 37, illetve 35 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A jegybanki statisztikák szerint változatlanul erős a növekedés a fizikai kereskedőknél keletkező forgalomban is. A belföldön és külföldön együttesen végrehajtott kártyás vásárlások értéke január eleje és március vége között megközelítette az 1079 milliárd forintot, ami 22,2 százalékkal több az egy évvel korábbi 882,5 milliárdnál.
A tranzakciók számában még nagyobb – 27,1 százalékos – emelkedést tükröznek az MNB számai, ami arra utal, hogy a boltokban gyakrabban kerülnek elő kisebb összegű vásárlásoknál is a bankkártyák.
Utóbbiban nyilvánvalóan szerepet játszik az érintéses technológia népszerűségének növekedése: a jegybank adatai szerint a hazai elfogadói hálózatban a belföldi kibocsátású kártyákkal lebonyolított érintéses tranzakciók számának bővülése az első negyedévben mintegy 41 százalék volt az előző év azonos időszakához képest.
Ennek következtében – mutatott rá az adatokhoz kapcsolódó elemzésében az MNB – 2018 első negyedévében a kártyás vásárlási forgalomnak darabszám alapján 76, értékben pedig 64 százaléka az új technológia segítségével bonyolódott le.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható