Tesla-rivális érkezik a tőzsdére
Amint a Tesla kifarol a Nasdaq garázsából, a kínai NIO képletesen behajt a helyére a tőzsdeüzemeltető társaság parkolójában.
A kínai elektromosautó-gyártó 1,8 milliárd dolláros elsődleges részvénykibocsátásáról (IPO) szóló tervét a héten ismertette a börzével, s be is nyújtotta felvételi kérelmét a tőzsdehatósághoz (SEC).
A kínai vállalatról eddig nem sokat lehetett hallani, egyetlen terméke, az ES8-as modell viszont a városi terepjárók (SUV) piacán erős ellenfele lehet a Tesla Model X-ének. Árban jobbak a kínaiak, a 67 ezer dolláros alapárukkal szemben a Model X-nél a kínálat 80 ezer dollár környékéről indul.
A NIO-ból július végéig 481 darab kelt el a kínai piacon, de 17 ezerre vettek már fel előleggel megerősített megrendelést. A cég tulajdonosai egyelőre odahaza próbálják megismertetni és elterjeszteni a márkát. A hétüléses ES8-ast tavaly mutatták be, sorozatgyártását június végén kezdték meg. Jövőre egy szerényebb kivitelű és olcsóbb elektromos SUV-val jönnek ki, az ES6-ossal, amelyet 2020-ban az ET7-es szedán követ majd. Az évenkénti egy új modell debütálásához a jövőben is ragaszkodnának.

A 2014-ben Sanghajban NextEV néven alapított, 6200 embert foglalkoztató autógyártó anyagi helyzete nem makulátlan, akárcsak a Tesla, kezdő vállalkozásként égeti a pénzt. Az eső fél évben kevesebb mint 7 millió dolláros bevételük volt, szemben az 506,2 millió dolláros veszteséggel.
Autóeladásokon kívüli bevételi forrásuk nincs is. A korábbi évek adatai közül csak a 2017-es 758,8 millió dolláros veszteség volt publikus.
Kedvcsinálónak ez nem túl acélos ahhoz, hogy az amerikaiak ölre menjenek a magát prémiumkategóriába soroló NIO friss részvényeiért, de ha a cég mögött álló Baidu internetes óriást, a Lenovo mobilgyártót és a Sequoia Capitalt nézzük, már változhat a megítélés. Főleg, hogy kiderült: a NIO a Tencenttel és a JD.com online kiskereskedőházzal is együttműködik. Előbbi egy korábbi feltőkésítési körben is részt vett, az erős kormányzati hátszéllel működő CITIC befektetési társasággal, a Lone Pine Capitallal és a skót Baillie Gifford tőketársasággal együtt.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja


