A Lufthansa nyári foglalási adatai kedvezően alakulnak, a németek nagy forgalomra számítanak mind az üzleti utazók, mind a magánszemélyek körében – erről Carsten Spohr nyilatkozott a Neue Zürcher Zeitungnak. A vezérigazgató reményei szerint ezzel feledtetni tudják a gyenge évkezdetet. Tóth Bálint, az Equilor Befektetési Zrt. elemzője megalapozottnak látja Spohr bizakodását, bár úgy véli, a szektor kilátásait továbbra is behatárolják a magas üzemanyagköltségek, a Brexit körüli bizonytalanságok és a kapacitásfölösleg. „Az utasszámbővülés és a bevételnövekedés pozitív jövőképet vetít előre, de nagy a verseny a piaci szereplők közt, főleg a fapadosok miatt. A költségcsökkentésnek kevés tere van már az ágazatban, ezért a profitnövekedés volumene elmaradhat a bevétel bővülésétől” – mondta Tóth Bálint, hozzátéve, hogy a Wizz Air és a Ryanair is új területeken próbálja visszafogni a költségeket. A korábbi 10-ről 5 százalékra csökkentették például a repülőjegyekkel együtt megvehető szolgáltatások, például az autóbérlés és a szállás utáni visszatérítés összegét.
Tavaly a Wizz Airnél 5, a Ryanairnél 6, a Lufthansánál pedig 10 százalékkal csökkent az átlagos jegyár, ez a trend vélhetően az idén is folytatódik, bár kissé mérsékeltebb ütemben. A fapadosok emellett a nem jegyértékesítésből származó bevételeiket akarják növelni, például a csomagfeladási díjak emelésével.
A napokban a Wizz Air és a Ryanair is közzétette májusi forgalmi adatait. A magyar hátterű fapados éves alapon 22,4 százalékkal 3,47 millióra növelte utasszámát. A kihasználtság 2 százalékponttal 93,9 százalékra nőtt, az elmúlt egyéves utasszám 16,5 százalékkal 36,04 millióra emelkedett. A Ryanair bővülési üteme alacsonyabb, de a bázis jóval magasabb. Az ír fapados járatain májusban 14,1 millióan utaztak, ami 13 százalékos éves plusz. Az elmúlt hónapban 600 ezren utaztak a Laudamotion járatain, enélkül 8 százalékkal növelte volna utasszámát a Ryanair. Az elmúlt tizenkét hónapban tizedével, 144,9 millióra hízott az utasszám. A kihasználtság mind havi, mint éves szinten magas, 96 százalékos.
Bécsben egyébként tovább folytatódik a fapadosok harca. A Wizz Air bejelentette, hogy decemberben egy Airbus A321-essel hatra bővíti schwechati flottáját. Az itteni szereplők közül az EasyJet, a Eurowings, a Level és a Vueling is bővít, hozzájárulva Schwechat éves összevetésben 20 százalék felett bővülő utasforgalmához. A tőzsdei teljesítményben kiemelkedik közülük a Wizz Air – tette hozzá Tóth Bálint –, amely három-négy éven belül, a tervezett flottabővítés után az igazán nagy európai légitársaságok közé kerülhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.