Izgalmas negyedévet zárhatott a Rába Nyrt., a járműipari cég külső környezetében számos olyan változás történt, amely pozitív hatást gyakorolhatott a társaság április–júniusi eredményességére – mondta a Világgazdaságnak Rátkai Orsolya, az OTP Bank részvényelemzője. A nyersacél piacán a tavalyi jelentős áremelkedés után meginduló árcsökkenés a második negyedévben is folytatódott, ezért a gyártáshoz kapcsolódó beszerzésiköltség-oldalon csökkent a nyomás a Rába marzsaira – tette hozzá Rátkai Orsolya. Az üzemi marzs az első negyedévben 6,3 százalékos volt, egy évvel korábban 4,4 százalékot mértek.
Az acélárak alakulását több tényező mozgatja, piaci súlya alapján Kína megkerülhetetlen szereplő, a kereslet-kínálat alakulásában termelőként és felhasználóként is meghatározó. A keresleti oldalon a gyorsan növekvő gazdasági térségek motorizációs folyamata, továbbá az acél könnyebb anyagokkal, például alumíniummal való kiváltása nagymértékben hat az acélfelhasználásra, a kínálati oldalon pedig a gyártókapacitások alakulása a meghatározó.
„Nincs információnk arról, hogy a Rába védekezik-e az acélárak emelkedése ellen fedezeti ügyletekkel, vagy csupán elszenvedője vagy éppen haszonélvezője a beszerzési árak alakulásának” – magyarázta az OTP elemzője. Az elérhető nyersanyagpiaci adatokból az látszik, hogy az év elejétől kezdve 25 százalékkal csökkent az acél világpiaci ára, éves összevetésben a második negyedévi átlagár pedig csaknem 30 százalékkal csökkent. A kínai makrogazdasági folyamatok és a globális beszerzésimenedzser-indexek alapján valószínűbb az OTP Bank elemzője szerint, hogy a jelenlegi árfolyam még nem tekinthető mélypontnak.
A Honvédelmi Minisztérium és a Rába Jármű Kft. tavaly 2026-ig megújította az immár másfél évtizede folyó gépjárműbeszerzési program több mint 60 milliárd forintos keretszerződését. Ennek eredményeként a Rába 14 darab, a H termékcsaládba tartozó tehergépkocsit szállított a honvédségnek. Az átadás még az első negyedévre is áthúzódott, új megrendelésekről azonban nem érkezett hír, igaz, a járműüzletág meghatározójának tekinthető katonai megrendelések általában rendszertelenül futnak be. A Rába szempontjából ígéretes, hogy jövőre rekordösszegből, 616 milliárd forintból gazdálkodhat a Magyar Honvédség.
A romló konjunktúraadatok és beszerzésimenedzser-indexek ellenére az év első öt hónapjában meglepően jól alakulnak a cég 60 százalék feletti exportkitettsége miatt meghatározó európai nehézgépjármű-regisztrációk. A 16 tonna feletti tömegű tehergépkocsik értékesítése 21 százalékkal nőtt májusban az előző év azonos hónapjához képest, és hasonló volt a dinamika a 3,5 tonna feletti tehergépkocsiknál is. Idén a Rába-papírok árfolyama 6 százalékkal csökkent. A magyar járműipari társaság augusztus 28-án teszi közzé első féléves jelentését a háromhetes, augusztus 20-án záruló nyári leállás után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.