Ötszázalékos részesedést szerzett a Beijing Automotive Group Co. (BAIC) a Mercedes-Benz anyacégében, a Daimlerben – jelentette a Reuters. A kínai autógyártó május közepén jelezte, hogy nyílt piaci vásárlásokkal építi fel a pakettjét, erre a célra a Daimler árfolyamát alapul véve mintegy 3 milliárd eurót kellett kiadnia. A bevásárlás baráti jellegére utal, hogy a Daimler örömmel fogadta kínai partnere lépését, amellyel a világ legnagyobb piacán szorosabbra fűzhetik eddig is gyümölcsöző kapcsolatukat a személyautó-gyártásban és -értékesítésben. A beszállással klasszikus kereszttulajdonlás alakult ki a két cég között, mivel a Daimler 2013-ban 12 százalékos részesedést szerzett a kínai csoport zászlóshajójának tekinthető BAIC Motorban.
A BAIC elnöke, Heyi Xu a jövőbe való stratégiai befektetésként értékelte az ügyletet, amely elemzők szerint inkább a Daimler magukhoz láncolására szolgál azután, hogy a BAIC közvetlen riválisa, a Geely elnöke, Li Shufu révén tavaly februárban 9,69 százalékos részesedést szerzett a stuttgarti autógyártóban, annak legnagyobb egyéni részvényesévé lépve elő. A fedőszervezetek bevonásával végzett titkos részvényvásárlásokkal a Geely célja a Daimlerrel való szövetség kikényszerítése volt a kínaiak elektromos- és önjáróautó-ipari fejlesztéseihez. Az ehhez választott módszer nem nyerte el sem a berlini kormány, sem a Daimler tetszését, az utóbbi kijelentette, hogy egyszerű pénzügyi befektetőként tekint a kínaiakra, akiket az előző ősszel még elhajtott, amikor hivatalosan jelezték, hogy érdekeltek lennének egy 5 százalékos tőkeemelésben.
Pár nappal azután, hogy Li Shufu felfedte a kártyáit, a Daimler és a BAIC 1,88 milliárd dolláros beruházást jelentett be, amelynek keretében a BAIC Motorsszal közösen ultramodern üzemet építenek Kínában luxuskategóriájú Mercedesek, valamint helyi piacra szánt elektromos autók gyártására. S hogy a harag sem tart örökké, azt jelzi, hogy idén márciusban a Daimler közölte: új generációs Smart kisautóit a Geelyvel közösen, annak hangcsoui bázisán fogják gyártani. A németek ugyanakkor hangsúlyozták, hogy bármelyik kínai gyártóval közös projekt indítása csak stratégiai partnerük, a BAIC hozzájárulásával történhet meg.
A Geely helyzete azért is pikáns, mert övé a Mercedes-rivális Volvo személyautó-üzletága, valamint a Lotus és a londoni taxikat gyártó LEVC, míg a malajziai Protonban 2017-ben szerzett 49 százalékos részesedést, a Volvo teherautó-gyártó cégébe pedig 3,3 milliárd dollárt fektetett be. A kamiongyártók rangsorában a Daimler az első, a Volvo az ötödik helyen áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.