BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai belháború dúl a Daimler kegyeiért

Ötszázalékos részesedést szerzett a Beijing Automotive Group Co. (BAIC) a Mercedes-Benz anyacégében, a Daimlerben – jelentette a Reuters. A kínai autógyártó május közepén jelezte, hogy nyílt piaci vásárlásokkal építi fel a pakettjét, erre a célra a Daimler árfolyamát alapul véve mintegy 3 milliárd eurót kellett kiadnia. A bevásárlás baráti jellegére utal, hogy a Daimler örömmel fogadta kínai partnere lépését, amellyel a világ legnagyobb piacán szorosabbra fűzhetik eddig is gyümölcsöző kapcsolatukat a személyautó-gyártásban és -értékesítésben. A beszállással klasszikus kereszttulajdonlás alakult ki a két cég között, mivel a Daimler 2013-ban 12 százalékos részesedést szerzett a kínai csoport zászlóshajójának tekinthető BAIC Motorban.

A BAIC elnöke, Heyi Xu a jövőbe való stratégiai befektetésként értékelte az ügyletet, amely elemzők szerint inkább a Daimler magukhoz láncolására szolgál azután, hogy a BAIC közvetlen riválisa, a Geely elnöke, Li Shufu révén tavaly februárban 9,69 százalékos részesedést szerzett a stuttgarti autógyártóban, annak legnagyobb egyéni részvényesévé lépve elő. A fedőszervezetek bevonásával végzett titkos részvényvásárlásokkal a Geely célja a Daimlerrel való szövetség kikényszerítése volt a kínaiak elektromos- és önjáróautó-ipari fejlesztéseihez. Az ehhez választott módszer nem nyerte el sem a berlini kormány, sem a Daimler tetszését, az utóbbi kijelentette, hogy egyszerű pénzügyi befektetőként tekint a kínaiakra, akiket az előző ősszel még elhajtott, amikor hivatalosan jelezték, hogy érdekeltek lennének egy 5 százalékos tőkeemelésben.

Pár nappal azután, hogy Li Shufu felfedte a kártyáit, a Daimler és a BAIC 1,88 milliárd dolláros beruházást jelentett be, amelynek keretében a BAIC Motorsszal közösen ultramodern üzemet építenek Kínában luxuskategóriájú Mercedesek, valamint helyi piacra szánt elektromos autók gyártására. S hogy a harag sem tart örökké, azt jelzi, hogy idén márciusban a Daimler közölte: új generációs Smart kisautóit a Geelyvel közösen, annak hangcsoui bázisán fogják gyártani. A németek ugyanakkor hangsúlyozták, hogy bármelyik kínai gyártóval közös projekt indítása csak stratégiai partnerük, a BAIC hozzájárulásával történhet meg.

A Geely helyzete azért is pikáns, mert övé a Mercedes-rivális Volvo személyautó-üzletága, valamint a Lotus és a londoni taxikat gyártó LEVC, míg a malajziai Protonban 2017-ben szerzett 49 százalékos részesedést, a Volvo teherautó-gyártó cégébe pedig 3,3 milliárd dollárt fektetett be. A kamiongyártók rangsorában a Daimler az első, a Volvo az ötödik helyen áll.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.