Pénz- és tőkepiac

Lassuló mértékben nő a K&H profitja

Csökkenő dinamikával, de továbbra is szépen javul a K&H bankcsoport profittermelő képessége, amihez egyre jelentékenyebben járul hozzá a biztosító is. A harmadik negyedév egyértelműen a babaváróról szólt a pénzintézetnél, amelynél hosszú hónapok után nem nőtt a megtakarítások állománya.

A K&H bankcsoport 2019 első kilenc hónapjában 37,7 milliárd forint nettó eredményt könyvelt el, éves összehasonlításban 5 százalékos a növekedés a rendkívüli tételek nélkül. A harmadik negyedévben a bank nyereségtermelő képessége lassult, az adózás utáni eredménye a második negyedévi 14,1 milliárd forint után csak 11,4 milliárd forint volt, ez magyarázza a fél év végi 9 százalékos növekedési dinamikát.

A hiteloldalon viszont egyértelműen erősített a bank: 2019 első kilenc hónapjában 383 milliárd forint új hitelt helyezett ki, ebből 133 milliárdot a három nyári hónapban. Teljes hitelállománya a harmadik negyedévben 1602 milliárd forintra hízott a fél év végi 1548 milliárdról, ez éves szinten 8 százalékos fejlődésnek felel meg. Ám a hitelezés nagymértékben átrendeződött: míg a bank júniusi gyorsjelentése szerint az új jelzáloghitel-kihelyezések éves szinten 20 százalékkal bővültek, a mostani adat csak 8 százalék. Ezzel szemben a már az első fél évben is hasító, 44 százalékkal növekvő személyihitel-kihelyezés mostanra 50 százalékkal haladta meg a bázisév adatait – mondta Gombás Attila, a K&H csoport pénzügyi vezetője. Ezen belül a csak júliustól kínálható babaváró viszi a prímet, hiszen a négyezer ügyletben folyósított 39 milliárd forintnyi támogatás önmagában a hitelkihelyezés 29,2 százalékát adta. A bank korábbi közléséből az is látható, hogy a babavárónál tapasztalt, indulás utáni felfokozott érdeklődés csendesül: a július–

augusztusi 29 milliárdos kihelyezést szeptemberben már „csak” 10 milliárdos követte a K&H-nál. A személyi kihelyezésében nagyban segítette a bank eredményességét, hogy jól lépett be a digitalizált világba: a mobilbankon és az e-bankon keresztül igényelhető, teljesen online személyi kölcsön kihelyezése szeptemberben elérte a teljes személyihitel-kihelyezés 25 százalékát. A digitalizáció máshol is szép eredményeket mutat: a pénzintézet regisztrált mobilbank-felhasználóinak száma elérte a 365 ezret, ez 39 százalékos növekedés éves szinten. Az idén minden hónapban 9 ezer új ügyfél kezdte el használni a mobilbankos alkalmazást – büszkélkedhetett David Moucheron, a K&H csoport vezérigazgatója.

A hiteldinamika a portfólió minőségére is jótékonyan hat: a bank nem teljesítő hiteleinek (NPL) állománya az egy évvel ezelőtti 6,8 és a június végi 5,1 százalékról 4,7 százalékra csökkent, az első fél év vége óta pedig már a lakossági oldalon is csak egy számjegyű az értéke. A megtakarítások terén ugyanakkor – hosszú-hosszú ideje először – megállt a bővülés: igaz, hogy a pénzintézetnél szeptember végén kezelt 2381 milliárd forintnyi ügyfélpénz éves összehasonlításban 4 százalékos növekedést jelez, ám a június végi adatokat csak 1 milliárd forinttal haladja meg. A megtakarítási területre biztosan kihatással van a MÁP+ sikere: a bank ügyfelei megbízásából október 31-ig 136 milliárd forintnyit jegyzett le a szuperállampapírból. Ugyanakkor, mivel csökken a megtakarítási állomány, a bank hitel-betét mutatója újra a kétharmados szint fölé, 67,7 százalékra kúszott fel, ami egészséges aránynak számít.

A K&H csoport profittermelő képességének egyre erőteljesebb részét teszi ki a biztosító. Az év első kilenc hónapját a társaság 3,9 milliárd forintos adózott eredménnyel zárta (ebből 2,7 milliárd esett az első hat hónapra), azaz továbbra is tartja a 20 százalékos bővülést éves összevetésben. A díjbevétel 37,8 milliárd forint volt a nem élet üzletágban Nik Vinckének, a K&H Biztosító vezérigazgatójának tájékoztatása szerint, ez 34 százalékos éves növekedésnek felel meg. Az életbiztosítási területen kiemelkedően, 43 százalékkal nőtt a rendszeres, befektetési egységekhez kötött (unit-linked) termékek értékesítése, amelyet továbbra is a nyugdíjbiztosítások hajtanak. Sikerült előrelépni az egyszeri díjas kockázati termékek terén, a bővülés itt 20 százalékos volt. A digitalizáció a biztosítónál is hívószó: a harmadik negyedév végén már mintegy 123 ezren használták a biztosító megújult ügyfélportálját, ez éves összehasonlításban 23 százalékos növekedésnek számít.

 

Ezek is érdekelhetik